FANDOM

Zespół kościelno-klasztorny w Suchej Beskidzkiej - kościół i klasztor, który, podobnie jak zamek, ufundował Piotr Komorowski.

Fundator sprowadził tu w 1624 roku kanoników regularnych laterańskich. Najcenniejszym obiektem zespołu jest kościół Nawiedzenia NMP wzniesiony w latach 1613-1614. Utrzymany jest w stylach późnogotyckich, czego przykładem są charakterystyczne skarpy. Urozmaicają ją liczne zdobienia renesansowe. Jest jednonawowa, nie ma wieży, w środku spoczywa Piotr Komorowski i członkowie jego rodziny.

Kościół jest połączony z sąsiednim, późnorenesansowym budynkiem dawnego klasztoru kanoników regularnych laterańskich (obecnie plebania). Z tego samego okresu co stary kościół i klasztor pochodzą trzy zachowane kapliczki. Najwyższa z nich ma dobudowane pięterko i pełni funkcje dzwonnicy.

Nowy kościół także Nawiedzenia NMP zbudowany został w latach 1897-1908. Wieża ma 54 m. wysokości. Kościół wykazuje cechy neoromańskie i neogotyckie. Jest to budowla ceglana z kamiennymi detalami na planie krzyża, jednonawowa z transeptem i wieloboczną absydą.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki