FANDOM

Torun zamek krzyz.jpg

Zamek krzyżacki w Toruniu – ruiny zamku, założonego po 1236 roku na miejscu dawnego grodu.

Zamek miał nietypowy kształt dla późniejszych zamków krzyżackich - podkowy. Był siedzibą komtura i jednego z najważniejszych w państwie konwencie krzyżackim. Został zburzony podczas powstania mieszczan przeciwko Krzyżakom w 1454 roku (cegły, z których był zbudowany, przeznaczono na Dwór Mieszczański). Wydarzenie to zapoczątkowało wojnę trzynastoletnią. W latach 1958-1966 przeprowadzono na terenie zamku badanie archeologiczne, ruiny odkopano spod gruzu, uporządkowano i zakonserwowano. Najlepiej zachowaną częścią zamku jest wieża przeznaczona na ubikacje, zwana gdaniskiem z początku XIV wieku. Połączona jest ona z zamkiem głównym gankiem, przerzuconym na dwóch arkadach. Reszta to lekko odrywające się od ziemii mury, wokół których obecnie można spacerować. Wspominają one dzisiaj zwycięstwa Polski nad Zakonem. 

Dobrze zachowały się natomiast piwnice, jednak obecnie nie są udostępnione do zwiedzenia. Eksponaty w nich znalezione trafiły do toruńskiego Muzeum Okręgowego.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki