FANDOM

Zamek Żupny.jpg

Zamek Żupny, zdjęcie pochodzi ze strony www.malopolska24.pl

Zamek Żupny w Wieliczce - zamek zbudowany w XIII wieku, znajdował się w nim aż do 1945 roku zarząd kopalni w Wieliczce i Bochni. Dzieli się na Zamek Północny, Zamek Środkowy oraz Zamek Południowy wraz z pozostałościami fortyfikacji miejskich (baszta i fragment murów). Zamek Środkowy pełnił siedzibę zarządu krakowskich żup solnych, Zamek Północny mieścił komnaty mieszkalne wyższych urzędników, pomieszczenia gospodarcze, łojownie i kaplice. W Zamku Południowym znajdowało się mieszkanie dozorcy, pomieszczenia gospodarcze oraz remiza strażacka, która reagowała w razie zagrożenia pożarowego. Wszystko tworzy unikalny kompleks urzędniczej rezydencji obronnej. Zamek swoją wizytą zaszczycali królowie polscy przybywający z wizytą do wielickiej kopalni. Na dziedzińcu zrekonstruowano "pierwszy punkt masowego wydawania jedzenia", gdzie administracja żupna, górnicy i goście otrzymywali darmowe posiłki. Godna uwagi jest także sala reprezentacyjna - "Izba Grodzka" wybudowana całkowicie w stylu gotyckim ze sklepieniem żebrowym wspartym na jednym filarze.

Zamek Żupny bardzo ucierpiał w 1945 roku i dopiero w wyniku poprowadzonej w latach 1976/1994 rewaloryzacji powrócił do dawnej świetności. W 2013 roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO jako rozszerzenie wpisy kopalni soli. Obecnie w zamku znajduje się Muzeum Żup Krakowskich.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki