FANDOM

Wieś
Wylatowo

Wylatowo-Fasada
Kościół w Wylatowie
Herb
POL Wylatowo COA
Województwo kujawsko-pomorskie
Powiat mogileński
Gmina Mogilno
Liczba mieszkańców ok. 600
Kod pocztowy 88-342
Strefa numeracyjna (+48) 52
Tablice rejestracyjne CMG

Wylatowo — wieś w województwie kujawsko-pomorskim, powiecie mogileńskim, gminie Mogilno położona nad Jeziorem Szydłowskim.

Wylatowo pierwszy raz zostało wzmiankowane już w XII wieku. Obecnie jest wsią, jednak niegdyś miejscowość posiadała prawa miejskie, odebrane Wylatowie przez Prusów w 1871 roku z powodu słabego rozwoju. O miejskiej przeszłości świadczy zwarta zabudowa w centrum i rynek z kapliczką. Na wzniesieniu (być może grodzisku) znajduje się zabytkowy kościół św. Piotra i Pawła.

Wylatowo leży nad Jeziorem Szydłowskim - w miejscowości jest plaża z kilkumetrowym molem oraz plac zabaw dla dzieci.

Kręgi w zbożu

Kręgi w Wylatowie, zdj. Radosław Sałaciński, archiwum WP.PL link

Wylatowo stało się sławne w Polsce w latach 2000/2005, kiedy to w miejscowości pojawiały się tajemnicze kręgi na zbożu, spowodowane rzekomo lądowaniem UFO. Kręgi powstają co roku, a pierwsza wzmianka o nich pochodzi już z czasów średniowiecza, kiedy przypisywano ich powstanie siłom diabelnym. Sceptycy tłumaczą powstanie tajemniczych zjawisk tańcami godowymi saren, działalnością dżdżownic, wiatrem, jednak trudno wyjaśnić dlaczego w środku owych kręgów urządzenia telekomunikacyjne przestawały działać, baterie i akumulatory nagle ulegały rozładowaniu, aparaty cyfrowe i kliszowe nie chciały robić zdjęć, natomiast igła magnetyczna w kompasie zmieniała swoją wartość o 10-12 stopni. Faktem tym zainteresowały się media i specjaliści od zjawisk paranormalnych.

Dojazd Edytuj

Wylatowo leży przy drodze krajowej nr 15, ok. połowy odległości między Trzemesznem a Strzelnem. Istnieją też poboczne drogi dojazdowe od strony Chabska, Targownicy i Szydłówka.  

Inne ciekawe miejsca w regionie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki