FANDOM

Mapa wymogów wizowych dla Polaków (w jęz. ang.)

Wiza – pisemne zezwolenie na wjazd lub pobyt w danym państwie, uzyskiwana w ambasadzie/konsulacie danego kraju, przez Internet (tzw. e - wiza) albo na przejściu granicznym/lotnisku (visa on arrival/VOA). Może mieć postać naklejki (najpopularniejsza forma), stempla, wpisu lub być e-wizą (wydawaną na oddzielnej kartce, trzeba ją sobie samemu wydrukować).

Kategorie wiz Edytuj

W zasadzie każdy kraj posiada jakieś kategorie wiz (wyjątkiem są małe państwa wyspiarskie, których gospodarka oparta jest na turystyce; takie państwa zniosły wizy dla obywateli wszystkich państw świata). Najczęstsze 3 kategorie, z których korzystają podróżnicy, to:

  • Wiza tranzytowa - uprawnia do przejazdu do innego państwa, wydawana zazwyczaj na 5 dni lub mniej. W niektórych przypadkach jest wymagana wiza następnego państwa lub wizy dwóch państw ościennych, nie graniczących ze sobą (np. Turkmenistan ma takie przepisy)
  • Wiza turystyczna - upoważnia do zwiedzania kraju i celów służbowych (nie biznesowych!) ale nie do działań biznesowych. Czasami jest dostępna tylko dla grup zorganizowanych (np. w Libii lub dostaje się ją "w pakiecie" z przewodnikiem, np. Turkmenistan).
  • Wiza biznesowa - pozwala zajmować się np. handlem, uprawnia do działań biznesowych. Czasem jest połączona z wizą turystyczną (tj. wiza turystyczna jest jednocześnie wizą biznesową, tak jest np. w Turcji).

Ciekawostki Edytuj

  • Niektóre kraje zniosły wizy lub wprowadziły uproszczony tryb ich wydawania w przypadku odwiedzania wybranych rejonów (np. Białoruś zniosła wizy dla odwiedzających tylko Puszczę Białowieską).

Przepisy wjazdowe (z punktu widzenia obywatela polskiego) Edytuj

Europa Edytuj

Azja Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki