FANDOM

Wieża Ratuszowa w Krakowie — pozostałość po zburzonym w 1820 roku ratuszu, stoi na Rynku Głównym. Ratusz był główną siedzibą władz miejskich, w przeszłości mieścił się tam także spichlerz, a w podziemiach izba tortur. Ustawą rady Wolnego Miasta Krakowa z 1820 stwierdzono, że jest potrzeba rozebrania części, gdzie znajdował się właśnie spichlerz. Jednak wystąpił błąd, zarysowano konstrukcje właściwego ratusza i też trzeba było go zniszczyć, zostawiając tylko wieżę.

Wieża zbudowana jest w stylu gotyckim, pochodzi z XIV wieku. Stoi przy Sukiennicach. Budowlę wieńczy barokowy hełm z zegarem. Zamontowano go pod koniec XVII wieku po pożarze wywołanym uderzeniem pioruna. Charakterystycznym elementem jest para lwów strzegąca wejścia. Rzeźby zostały wykonane na początku XIX wieku. Na uwagę zasługuje gotycki portal z godłem Polski i herbem Krakowa. Na parterze wieży Ratuszowej znajduje się unikatowy zestaw XV-wiecznych gmerków - znaków, którymi dawni rzemieślnicy i budowniczowie sygnowali swoje dzieła. Wieża ratuszowa jest siedzibą oddziału Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.

Adres:
Rynek Główny 1
Strona WWW:
http://www.mhk.pl/oddzialy/wieza-ratuszowa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki