FANDOM

1707 zespół Twierdzy Wisłoujście 3

Twierdza Wisłoujście — twierdza oddalona od historycznego centrum Gdańska, strzegła miasta od strony morza, położona jest przy kanale portowym.

Aktualnie do twierdzy nie dochodzą już morskie fale. Przez działalność akumulacyjną morza powstał półwysep Westerplatte, który odgrodził ją od otwartej wody. Pierwsza wzmianka o fortecy pochodzi z XIV wieku i mówi o budowli drewnianej, pierwsza budowla fortyfikacyjna powstała po wyswobodzeniu się Gdańska spod panowania Krzyżaków, czyli po wojnie trzynastoletniej (1454-1466). W 1482 r. została wzniesiona murowana, cylindryczna wieża, która służyła także jako latarnia morska. Wokół niej w następnych latach powstawały kolejne fortyfikacje. W latach 80' XVI wieku powstał czterobastionowy Fort Carré, z możliwością prowadzenia z niego ostrzału. Fort otaczała fosa. Dla osłonięcia fortu przed bezpośrednim atakiem, wzniesiono w latach 1624-26 tzw. Szaniec Wschodni. Składał się on z 5 bastionów ziemnych poprzedzonych fosą. Analogiczny Szaniec Zachodni znajdował się na drugim brzegu Wisły, naprzeciwko Twierdzy. Później szańce dodatkowo umacniano. Twierdza straciła na znaczeniu po I wojnie światowej, a podczas II została prawie całkowicie zniszczona.

Aktualnie twierdza jest dostępna do zwiedzania w sezonie letnim. Jest to oddział Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, które prowadzi tam aktualnie prace archeologiczne i konserwatorskie.

Adres:
Ul. Stara Twierdza 1
Strona WWW:
http://www.mhmg.gda.pl/oddzial/7/twierdza-wisloujscie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki