FANDOM

Twierdza Kłodzko - monumentalna twierdza z przełomu XVII i XVIII wieku. Gród istniał w tamtym miejscu już od X wieku, w XIII postawiono murowany zamek. W 1622 r. twierdzę zajęli Austriacy, wkrótce zdecydowano o odbudowie zniszczonych fragmentów. Częściowo ukończone inwestycje przerwało oblężenie i poddanie obiektu Prusakom wiosną 1742 roku w czasie wojny siedmioletniej.

Król Prus, Fryderyk II Wielki po zdobyciu Śląska zaczął stawiać na tamtym terenie twierdze - jedna z nich znajdowała się w Kłodzku. Prace budowlane trwały 19 lat. Powstał silny fort blokujący dolinę Nysy Kłodzkiej, przekopano nową fosę, a Twierdzę Główną połączono transzejami z fortem pomocniczym Owcza Góra.

Po wojnach śląskich 1770 roku zbudowano donżon z nasypem ziemnym i wieżą obserwacyjną, łańcuchem bastionów i kazamatami. Twierdza pełniła ważną rolę w wojnie francusko-pruskiej w czasach podbojów napoleońskich. Francuzi faktycznie pokonali w Kotlinie Kłodzkiej Prusaków i gdyby nie pokój w Tylży twierdza przeszłaby w ich ręce.

Później Kłodzko nie pełniło już funkcji obronnych. Urządzono tam koszary i więzienie, a po II wojnie światowej składy i magazyny wojskowe. W 1960 r. udostępniono ją do zwiedzania.

Obecnie twierdza w Kłodzku jest najcenniejszym zespołem fortyfikacji z XVII i XVIII w. w Polsce. W skład kompleksu - dziś mieszczącego muzeum - wchodzą Twierdza Główna, fort posiłkowy Owcza Góra, obwarowania miejsce i umocnienia polowe - łącznie 30 h. Co ciekawe najniższe kondygnacje twierdzy nie zostały jeszcze zbadane dokładnie i nie wiadomo co można tam odkryć. W ostatnich latach skupiano się raczej na oddaniu twierdzy do ruchu turystycznego i przekształcaniu nieużywanych już magazynów przemysłowych w trasę turystyczną, niż na badaniu zagadkowych miejsc. Turyści mają możliwość zwiedzenia 10% twierdzy. Trasa pokonywana jest z przewodnikiem. Na mijanych po drodze budynkach wiek odcisnął już swoje piętno, lecz znajdują się tam różne wystawy - głównie w tematyce militariów. Z najwyższego punktu twierdzy rozpościera się piękny widok na Kłodzko i w dali Masyw Śnieżnika.

Znajduje się tam również punkt gastronomiczny, sklepik z pamiątkami, a za dodatkową opłatą - zwiedzanie sali tortur, w której zaprezentowano wiele przyrządów niegdyś używanych do znęcania się nad ludźmi.

Według wielu jednak największą zaletą zwiedzania twierdzy są podziemne korytarze. Odkrywanie podziemi odbywa się z innym przewodnikiem niż miało to miejsce u góry. Im ktoś jest wyższy - tym ma gorzej, trzeba się bowiem nisko schylać, aby przejść przez labirynt nie uderzając się przy okazji w głowę. Dla większości jednak - tych bez klaustrofobii - powinna być to ciekawa przygoda.

Adres:
ul. Grodzisko 1
Strona WWW:
http://www.twierdza.klodzko.pl/

Więcej z Fandomu

Losowa wiki