FANDOM

Trasa Transfogaraska – (czasem Transfogarska) znana trasa górska w centralnej Rumunii. Największy powód popularności to zakręty (jest ich aż 116!) i malownicze, górskie widoki. Trasa łączy Cartisoarę z Curtea de Arges, przebiegając przez Góry Fogaraskie (długość 116 km). Ma numer DN7C.

Widoki Edytuj

Transfogaraska
TransfogaraskaSouth
TransfogaraskaTop

Mimo, że ledwie połowa trasy (55 km; środkowy odcinek) to góry, to widoki są naprawdę piękne - trasa w najwyższym miejscu osiąga 2034 m.n.p.m (przełęcz Balea). Dodatkowo, aby widoki były jeszcze lepsze, warto wspiąć się na któryś ze szczytów wokół przełęczy Balea (np. Curmatura Balei 2202 m.n.p.m), lub szczyt nad tunelem.

Przejezdność Edytuj

Trasa jest przejezdna tylko w okresie letnim (koniec maja - początek października). Bywa, że otwierana jest dopiero w czerwcu, a zamykana już we wrześniu - wszystko zależy od śniegu (utrzymuje się tam przez większość roku).

Interesujące miejsca na trasie Edytuj

Poza górami i zakrętami, na Transfogaraskiej jest kilka innych, interesujących miejsc:

  • Lacul Balea, Lacul Doamnei i Lacul Capra - trzy jeziora na szczycie trasy - żeby dojść do dwóch ostatnich, trzeba przekroczyć dwie przełęcze - odpowiednio Saua Domanei/Curmatura Balei (2202) i Saua Caprei (2315) - L. Balea znajduje się przy samej trasie, po tej samej stronie drogi, co L. Capra (i przeciwnej do L. Doamnei).

Szlaki Edytuj

Wokół Szosy Transfogaraskiej i w Górach Fogaraskich nie ma wytyczonych szlaków turystycznych. Okolice trasy nie są parkiem narodowym - co nie znaczy, że chodzenie po Fogaraszach i trekkingi są niebezpieczne! Jak wszędzie trzeba zachować zdrowy rozsądek. W górach (tzn. poza parkingiem) nie ma dużo turystów, a wysokości względne nie są ogromne (do 500 metrów), co czyni Fogarasze świetnymi, a przy tym dość dzikimi, nieodkrytymi górami do trekkingów.

Zakupy Edytuj

Trdelnik

Można kupić słodycze (np. trdelnik, znany tu jako kurtoskalacs), owoce czy precelki (generalnie mało konkretne jedzenie) tylko w kilku miejscach - czyli na szczycie drogi, na tamie Vidraru i na drodze pod twierdzą Poienari.

Rekordy Edytuj

TunelTransfogaraska
  • Najdłuższy tunel w Rumunii (888 m)
  • Najwyższa tama (300 m wysokości)
  • Najbardziej urozmaicona trasa na Bałkanach.
TransfogaraskaNorth

Więcej z Fandomu

Losowa wiki