FANDOM

Tokaj – miejscowość w północno-wschodniej części Węgier, znana z produkcji wina o tej samej nazwie; stolica regionu Tokaj.

Atrakcje Edytuj

PlacKossuthaTokaj

Plac Kossutha Edytuj

Centrum miasta tworzy plac Kossutha, na którym znajduje się fontanna Bachusa. W okolicach placu (który jest praktycznie rynkiem) znajdują się XIX-wieczne domy. Tokajski kościół został zbudowany w 1909 roku.

Piwnice Edytuj

WinogronaTokaj

Obok kościoła widać kamienny przedsionek sześćsetletnich piwnic Rakoczego (te są najbardziej znane). Według tradycji, tu w 1526 roku został wybrany na króla Węgier Jan Zapolya. Labirynt podziemnych korytarzy sięga 1,5 km w głąb ziemi. System piwnic ciągnący się pod dzisiejszym centrum miasta liczy sobie kilkaset lat, w niektórych piwnicach przechowywano wina już w XV wieku. Poza tym w mieście znajduje się sporo prywatnych piwnic (dosłownie są na co drugiej posesji), gdzie goście mogą delektować się najbardziej znanym winem z Tokaju - Tokajem Aszú (co dosłownie znaczy "suszone", bo jest wytwarzany z suszonych, szlachetnie spleśniałych winogron).

Muzeum regionalne Edytuj

W pobliżu placu Kossutha (rynku), przy ul. Bethlen 7, w dawnym domu handlarzy wina znajduje się Muzeum Tokajskie. Zebrane są tutaj m.in. wina tokajskie z próbkami gleb z winnic, wystawy o badaniach archeologicznych, kolekcja węgierskiej sztuki sakralnej, stare narzędzia winiarskie i archiwum miejskie.

Zakupy Edytuj

W miasteczku jest supermarket (duży wybór win tokajskich, przede wszystkim tokaj aszú, ale można też kupić różne spożywcze rzeczy) i sklep owocowo - warzywny. Jeśli nie mamy forintów (HUF), można je bezproblemowo wymienić z euro (EUR) w tokajskim banku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki