FANDOM

Old Castle in Grodno 04 12

Stary Zamek w Grodnie.

Stary Zamek w Grodnie – zamek królewski w Grodnie, miejsce sejmów walnych w Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Obiekt ten znajduje się nad Niemnem i jest oddzielony od Nowego Zamku głębokim jarem. Można się do niego dostać przez obszerną bramę w dawnej baszcie, która prowadzi na rozległy dziedziniec.

Stary Zamek istnieje w Grodnie od średniowiecza. Wykopaliska potwierdzają, że już w X i XI wieku wznosił się w tym miejscu zamek książęcy. Na przestrzeni wieków kolejne budowle były w wyniku wojen niszczone i odbudowywane. W końcu XIV wieku książę Witold rozpoczął budowę zamku gotyckiego, który miał opierać się na wzorach zamków krzyżackich. Budowla w takim stanie przetrwała do XVI wieku i została uwieczniona na sztychu Georga Brauna. W 1586 król Stefan Batory zlecił włoskiemu architektowi Scoto z Parmy gruntowną przebudowę zamku w stylu renesansowym. W okresie Rzeczpospolitej Obojga Narodów na zamku odbywały się posiedzenia sejmu walnego. Jednak od XVIII wieku budowla popadała w ruinę, a w XIX wieku znajdowały się w nim koszary armii carskiej. Od 1918 zamek pełni funkcję muzeum.

Zamek był miejscem śmierci dwóch polskich królów: Kazimierza Jagiellończyka (1492) i Stefana Batorego (1586), a także polskiego królewicza św. Kazimierza (1484). W zbiorach muzealnych przechowywany jest oryginalny testament Tadeusza Kościuszki z 1817.

Adres:
улица Замковая, 22., Hrodna, Białoruś
Strona WWW:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki