FANDOM

Państwo
Słowacja

Nazwa w lokalnym języku Slovenská republika
Stolica Bratysława
Powierzchnia 49 035 km²
Ludność 5 421 349
Język urzędowy słowacki
Waluta euro (EUR)
Ustrój polityczny republika
Religia dominująca katolicyzm
Głowa państwa prezydent Andrej Kiska
Szef rządu premier Robert Fico
Strefa czasowa zima +1, lato +2
Najwyższy punkt Gerlach (2655)
Najniżej położony punkt rzeka Bodrog na granicy słowacko - węgierskiej (94,7)
Największe jezioro Wielki Staw Hińczowy (Veľké Hincovo pleso)

Słowacja – (pol. oficjalnie Republika Słowacka) - państwo w Europie Środkowej ze stolicą w Bratysławie, jest krajem wysoko rozwiniętym, ok. 6,5 raza mniejszym od Polski (128. miejsce na świecie).

Geografia Edytuj

Słowacja graniczy od południa z Węgrami, od wschodu z Ukrainą, od północy z Polską, a od zachodu z Czechami i Austrią. Nie ma dostępu do morza.

Ukształtowanie terenu Edytuj

Rolnicze, dość płaskie tereny przy granicy z Węgrami.

Słowacja jest w większości krajem górzystym. W zasadzie całą północ i środkową część kraju zajmują Karpaty, a południowy zachód i płd. wschód to głównie rolnicze równiny. Najwyższy punkt to Gerlach (2655 m.n.p.m), a najniższe miejsce położone jest w korycie rzeki Bodrog, na granicy z Węgrami.

Klimat Edytuj

Klimat na północy jest dość chłodny i ma cechy górskie. Średnia roczna temperatura powietrza to od 6 (w górach) do 10 stopni (południowe obrzeża kraju). Najbardziej wilgotnym rejonem są góry, a najsuchszym - okolice Bratysławy (400 - 1200 mm opadów rocznie).

Przygotowania Edytuj

Kiedy jechać Edytuj

Na Słowację można jechać przez cały rok. W górach zimą można jeździć na nartach/snowboardzie, a latem wspinać się na szczyty. Południowa Słowacja jest dostępna w zasadzie cały rok, ale należy pamiętać, że zima to nie jest najlepszy czas na zwiedzanie.

Ubezpieczenia Edytuj

Karta EURO26 i ISIC jest honorowana. Leczenie dla obcokrajowców jest płatne, więc zaleca się mieć kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego), pozwala ona na leczenie Polaków na tych samych warunkach, co obywateli Słowacji.

Wiza Edytuj

Na pobyt turystyczny poniżej 90 dni wiza nie jest wymagana.

Przepisy graniczne Edytuj

Słowackie przepisy graniczne nie odbiegają od unijnych.

Waluta Edytuj

Walutą na Słowacji jest od 2009 roku euro (EUR). Można wymienić złotówki na euro (najlepiej zrobić to w Polsce lub na granicy).

Przejścia graniczne Edytuj

Na granicach z Polską, Węgrami, Austrią i Czechami nie ma przejść granicznych, bo ich przekraczanie dozwolone jest w każdym miejscu o każdej porze. Kontrole graniczne prowadzi się wyłącznie na granicy ukraińskiej.

Z Ukrainą Edytuj

Drogowe Edytuj

  • Ubľa - Malyj Bereznyj
  • Vyšné Nemecké - Uzhorod

Kolejowe Edytuj

  • Maťovce - Uzhorod
  • Čierna nad Tisou - Chop

Piesze i rowerowe Edytuj

  • Mali Selmency - Veľké Slemence

Lotniska Edytuj

  • Bratysława (BTS)
  • Koszyce (KSC)
  • Poprad - Tatry (TAT)

Interesujące miejsca Edytuj

Park Narodowy Słowackiego Raju.
Mapa Słowacji z najważniejszymi miastami.

Przyrodnicze Edytuj

Zabytki Edytuj

Główne miasta Edytuj

Jedzenie Edytuj

Trdelnik.

Kuchnia słowacka ma duże wpływy górskie. Jest dość tłusta i ciężka (słonina, dużo wieprzowiny, sery). Główne dania to halušky (ziemniaczane kluseczki) z bryndzą, pierogi, makowiec, lokše (naleśniki z ciasta ziemniaczanego). Flagową zupą jest kwaśnica i zupa fasolowa. Z mięs najpopularniejsza jest wieprzowina. Tradycyjne słodycze są zwykle pieczone w domu; jest to np. trdelník (kürtőskalács/trdlo), czyli tradycyjne ciasto grillowane na walcowanym kiju i przyprawiane na słodko. Innym słodyczem jest laskonky (ciasto orzechowe z kremowym nadzieniem).

Noclegi Edytuj

Na Słowacji hotele są bardziej nastawione na wymagających turystów, nie są najtańsze. Najbardziej opłacalne wydaje się być zanocowanie w kwaterze prywatnej (zwykle w miarę przystępne ceny, ok. 40PLN/noc/osoba). Nocowanie na dziko jest zabronione pod karą mandatu, ale raczej nie ma z tym problemu.

Język Edytuj

Językiem urzędowym jest j. słowacki. Słowacki jest dość podobny do polskiego, więc można dość łatwo się porozumieć.

Religia Edytuj

Wśród Słowaków najpopularniejszą religią jest katolicyzm (62%). Drugie miejsce ma protestantyzm (9%). Trzecie i czwarte miejsce mają osoby niewierzące i niepotrafiące się określić (odpowiednio 14 i 11 procent).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki