FANDOM

Гродно Новый Замок 04.jpg

Nowy Zamek w Grodnie.

Nowy Zamek w Grodnie (Новы замак, Гродна) – pałac królewski w Grodnie z XVIII wieku, letnia rezydencja królów Polski, miejsce sejmów walnych w Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Budowla wznosi się na przeciwległym do Starego Zamku wzgórzu i jest oddzielony od niego głębokim jarem.

Nowy Zamek został wzniesiony w stylu rokokowym, na planie podkowy z inicjatywy króla Polski Augusta III Sasa w latach 1733-1751. Autorem projektu był saski architekt Carl Friedrich Pöppelmann. Wewnątrz obiektu mieściła się sala sejmowa, na której to w 1793 odbył się ostatni w historii Rzeczpospolitej Obojga Narodów sejm walny, na którym polscy i litewscy posłowie podpisali traktat rozbiorowy z Rosją i Prusami. W latach 1793-1797 na zamku mieszkał w tym zamku król Stanisław August Poniatowski, którzy podpisał tutaj akt abdykacji. W wyniku działań wojennych w 1941 zamek został zniszczony. Budowlę odbudowano w 1952 w stylu socrealistycznym. W okresie radzieckim w zamku znajdowała się obwodowa siedziba Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego, a obecnie mieści się tutaj Grodzieńskie Państwowe Muzeum Historyczno-Archeologiczne.

Adres:
Замковая, 20., Hrodna, Białoruś
Strona WWW:
http://www.museum-grodno.by

Więcej z Fandomu

Losowa wiki