FANDOM

ZamekKwidzyn.jpg

Zamek i front katedry

Dziedziniec zamku w kwidzynie.JPG

Dziedziniec zamku w Kwidzynie.

Piwnicapn.jpg

Sala tortur w piwnicach

636554 Kwidzyn zamek 05.JPG

Wieża Studzienna

KwidzynMuzeum.jpg

Refektarz

Część zamku.jpg

Część zamku.

Muzeum zamkowe w Kwidzynie – muzeum znajdujące się w zamku w Kwidzynie. Obecnie jest filią muzeum zamkowego w Malborku.

Zamek i muzeum się w nim znajdujące, są godne uwagi ze względu na swą wyjątkowość. Jest to jedyny w Polsce zamek, który łączy się z katedrą i tworzą jeden kompleks. Nie jest to duży zamek, ale dość sławny ze względu na jego największą w kraju basztę gdanisko. Prowadzi do niej 54-metrowy ganek, bogaty w różne wystawy.

Już od razu przy wejściu można zwrócić uwagę na bramę wjazdową. Po jej obu stronach, od frontu, znajdują się podłużne, ostrołukowe wnęki. Niewielki prostokątny otwór z prawej strony służył niegdyś do obserwacji wjazdu z pomieszczenia wartowni.

Następny jest dziedziniec znajdujący się za kasami biletowymi. Można na nim zobaczyć piękno zamku od zewnątrz. Przy dziedzińcu znajduje się taras widokowy, z którego rozciąga się panorama niziny nadwiślańskiej. Na dziedzińcu na stałe wystawione są dwie armaty pruskie z wojny z Francją. W latach 50. XX wieku trafiły do tego muzeum. Aby wejść do środka zamku, trzeba przejść przez krużganek północny i przy okazji można podziwiać jego sklepienie krzyżowe. Do środka wchodzi się przez drzwi na końcu krużganka.

Po wejściu do środka należy się udać w lewo po schodach w dół, do piwnic. w pierwszej części ekspozycji - piwnicy skrzydła zachodniego - jest wystawa archeologiczna, która opowiada dzieje pradawnych mieszkańców tych ziem. W drugiej części - piwnicy skrzydła północnego - są pokazane wszystkie narzędzia tortur z ratusza miejskiego w Kwidzynie. W tej piwnicy jest też wyjątkowe sklepienie, jedyne w całym zamku, które jest podparte na dwóch wielkich i grubych filarach.

Wracając do punktu wyjścia musimy udać się jeszcze wyżej w górę, aż dojdziemy do małego holu. Tam najpierw trzeba wejść w drzwi prowadzące do wieży studziennej. Jest to mała i krótka, lecz masywna wieża, a prowadzi do niej krótki ganek. Na środku studni znajduje się wielki otwór zabezpieczony kratą i barierką. Jest to studnia, na której dnie wciąż od ponad 650 lat bije źródło wody. Wieża ta jest też jednym z największych w Polsce zimowisk nietoperzy.

Wychodząc z ganku wieży, na małym holu trzeba udać się w prawo. Dotrzemy tam do przedsionka refektarza, gdzie tak samo jak w tym drugim są wystawy czasowe.

Z refektarza przechodzi się do ganku gdaniska. W tym sławnym ganku znanym na całą Polskę, jest stała wystawa etnograficzna oraz rzeźby ludowej. W gdanisku znajduje się znów otwór na środku, tylko tyle że o wiele głębszy. Dlatego jest nie tylko ochraniany barierkami, kratami, ale także szkłem, który zabezpiecza od wrzucania tam różnych rzeczy.

Kwidzyn castle cannons.jpg

Armaty

Żeby udać się dalej na zwiedzanie, trzeba wrócić do refektarza, a z niego wejść do krużganka zachodniego, w którym znajduje się ciekawy napis nad drzwiami na końcu krużganka. Jest on prawdopodobnie z II połowy XIX wieku. Na skrzyżowaniu krużganka zachodniego z północnym jest piękny portal wykonany z drewna w 1612 roku.

Zaraz potem przechodzimy do krużganka północnego, gdzie możemy jeszcze wejść do refektarza zimowego, kaplicy i mieszkania prepozyta. W tych trzech pomieszczeniach występują wystawy czasowe, lecz są też tam niektóre stałe elementy. Najwięcej ich jest w kaplicy. Z mieszkania prepozyta warto jeszcze wejść wąskimi schodami do małego i wysokiego pomieszczenia zapełnionego kuframi. Jest to skarbiec zamkowy.

Następnie trzeba znów wrócić do skrzyżowania krużganków i udać się schodami na górę. Znajduje się tam bardzo ciekawa ekspozycja przyrodnicza, zwiedzana etapami i posiadająca ilustrację fauny i flory. Pierwsza diorama przedstawia przyrodę Polski północnej, druga bagna i tereny podmokłe, trzecia nocne życie lasu, czwarta życie w lesie, piąta życie na wsi, a szósta gatunki zwierząt i roślin będące rzadkie, ginące lub wymarłe. Między piątą, a szóstą prezentacją występuje tunel gatunków wymarłych. Ostatnia diorama zawiera dużo gier i atrakcji dla najmłodszych.

Adres:
ul. Katedralna 1
Strona WWW:
http://zamek.kwidzyn.pl/index.php

Więcej z Fandomu

Losowa wiki