FANDOM

Miasto
Mogilno

Mogilno klasztor od zach
Klasztor pobenedyktyński
Województwo kujawsko-pomorskie
Powiat mogileński
Gmina Mogilno
Liczba mieszkańców 12 200
Kod pocztowy 88-300
Strefa numeracyjna (+48) 52
Tablice rejestracyjne CMG

Mogilno — miasto w województwie kujawsko-pomorskim, siedziba gminy i powiatu nad Jeziorem Mogileńskim. Mogilno leży na Szlaku Piastowskim.

Gród Mogilno istniał już od czasów piastowskich. Zdecydowanie zyskał na znaczeniu, kiedy to w ok. 1040 roku Kazimierz Odnowiciel zlecił budowę klasztoru benedyktyńskiego. Zakonnicy z klasztoru mieli duże znaczenie w chrystianizacji Wielkopolski po niedawnej rebelii pogańskiej. W 1398 roku Mogilno otrzymało prawa miejskie od króla Władysława Jagiełły, który ponoć lubił to miejsce i chętnie w nim przebywał. W 1772 roku Mogilno weszło w skład pierwszego zaboru pruskiego i stało się powiatem. Na przełomie XIX i XX wieku, Prusacy zaczęli rozbudowywać kolej. Od tego czasu Mogilno jest ważnym węzłem kolejowym między Poznaniem a Bydgoszczą. Zbudowana została wtedy również linia do Strzelna czy też do Orchowa, po której nadal są pozostałości m.in. w postaci mostu żelaznego.

Mogilno już w czasach pruskich było miastem powiatowym, wchodziło w skład Księstwa Warszawskiego, później Wielkiego Księstwa Poznańskiego. W okresie II RP Mogilno było powiatem w województwie poznańskim. W okresie komuny należało do województwa bydgoskiego, natomiast od reformy administracyjnej w 1999 r. Mogilno jest miastem powiatowym w województwie kujawsko-pomorskim.

Zwiedzanie miasta Edytuj

Czołowym zabytkiem miasta jest klasztor pobenedyktyński z kościołem św. Jana znajdujący się przy ulicy Benedyktyńskiej (południowa część miasta) nad Jeziorem Mogileńskim. Jego historia sięga XI wieku, dzisiaj wielokrotnie przebudowywany ma w sobie wiele stylów architektonicznych. Pierwotny romański wygląd przypominają dwie romańskie krypty pod kościołem, a także fragment murów czy też absyda.

Po tej samej stronie, w niedalekiej odległości od klasztoru znajduje się kościół farny św. Jakuba. Na przeciwległej stronie jeziora znajduje się cmentarz z górującym nad nim mauzoleum.

Poza tym Mogilno posiada centrum zabudowane kamienicami z końca XIX i początku XX stulecia.

Rekreacja Edytuj

  • W centrum miasta, nad Jeziorem Mogileńskim znajduje się park miejski, w którym można spokojnie pospacerować. Znajduje się tam także letni amfiteatr, plac zabaw dla najmłodszych mieszkańców miasta oraz fontanna podświetlana.
  • na ulicy Grobla znajduje się nowa hala widowiskowo-sportowa, w której mieszkańcy miasta mogą skorzystać m.in. z siłowni oraz kręgielni.
  • na ulicy Trzcińskiego natomiast znajduje się niedawno wyremontowana, nowoczesna kryta pływalnia.

Kultura Edytuj

  • W Mogilnie funkcjonuje kino Wawrzyn. Jest ono niesieciowe, zarządzone przez lokalnych samorządowców, ale filmy wyświetlane są w nim niedługo po premierze. Sala kinowa po remoncie prezentuje się również bardzo dobrze. Strona kina z repertuarem.

Dojazd Edytuj

Mogilno przy drodze wojewódzkiej nr 254 łączącej Wylatowo z Barcinem. Od niedawna, droga 254 nie prowadzi przez centrum miasta, a przez obwodnicę, która obiega miasto od wschodniej strony.

Na południe od Mogilna biegnie droga krajowa nr 15.

Mogilno jest ważnym węzłem kolejowym - leży na trasie łączącej Poznań z Toruniem.

Ciekawe miejscowości w pobliżu Edytuj

odległości podawane z centrum

Miasta w województwie kujawsko-pomorskim

Miasta na prawach powiatu BydgoszczGrudziądzToruńWłocławek
Miasta powiatowe Aleksandrów KujawskiBrodnicaChełmnoGolub-DobrzyńInowrocławLipnoMogilnoNakło nad NoteciąRadziejówRypinSępólno KrajeńskieŚwiecieTucholaWąbrzeźnoŻnin
Miasta niepowiatowe BarcinBrześć KujawskiChełmżaChodeczCiechocinekDobrzyń nad WisłąGniewkowoGórznoIzbica KujawskaJabłonowo PomorskieJanikowoJanowiec WielkopolskiKamień KrajeńskiKcyniaKoronowoKowalKowalewo PomorskieKruszwicaLubień KujawskiLubraniecŁabiszynŁasinMroczaNieszawaNowePakośćPiotrków KujawskiRadzyń ChełmińskiSkępeSolec KujawskiStrzelnoSzubinWięcbork

Więcej z Fandomu

Losowa wiki