FANDOM

Wieś
Kwieciszewo

Kwieciszewo
Herb
POL Kwieciszewo COA
Województwo kujawsko-pomorskie
Powiat mogileński
Gmina Mogilno
Liczba mieszkańców 663
Strefa numeracyjna (+48) 52
Tablice rejestracyjne CMG
Kwieciszewo – wieś w Polsce, w województwie kujawsko-pomorskim, powiecie mogileńskim, gminie Mogilno.

Historia Edytuj

Kwieciszewo to bardzo stara osada, w której ślady osadnictwa pochodzą już z młodszej epoki kamienia. Po raz pierwszy wspomniana w 1144 roku, kiedy była miejscem spotkania synów Krzywoustego, Kwieciszewo należało wówczas do domeny wdowiej Salomei. Od 1147 roku historycy mają potwierdzenie odbywania się w miejscowości targów.

Rozwój wsi spowodował nadanie jej w 1342 roku praw miejskich przez Kazimierza Wielkiego, pięćdziesiąt sześć lat przed podniesieniem do godności miasta Mogilna. W 1383 roku miasto zostało zniszczone podczas waśni Grzymalitów z Nałęczami. Miasto od 1326 r. należało do domeny kościelnej - najpierw arcybiskupa gnieźnieńskiego, później kapituły gnieźnieńskiej. Przegrywało konkurencję z pobliskimi Gębicami, które były miastem królewskim. Kwieciszewo było raczej osadą rolniczą, chociaż mającą stosunkowo wielu spragnionych nauki mieszkańców - aż dziewięciu studiowało na Akademii Krakowskiej w latach 1438-79. W chwili wejścia w skład Prus w 1772 roku, Kwieciszewo zamieszkane było raptem przez 238 osób. W 1873, pomimo wzrostu liczby mieszkańców do 837 osób, Kwieciszewo straciło prawa miejskie.

Architektura Edytuj

O miejskiej przeszłości Kwieciszewa świadczy trójkątny plac rynkowy w centralnej części miejscowości. Jego nieregularne położenie sugeruje, że taki układ urbanistyczny istniał już przed lokacją miasta. Na placu znajduje się nieużywany zbór ewangelicki, którego budowa trwała w latach 1834/38. Od 1945 roku niszczeje sukcesywnie używany jako magazyn.

Na rynku znajduje się również kościół św. Marii Magdaleny, gotycka świątynia rzymskokatolicka, a obok niej plebania z XIX wieku.

Dojazd Edytuj

Samochodem Edytuj

Kwieciszewo znajduje się na drodze krajowej nr 15, między Poznaniem a Toruniem, która zapewnia sprawny dojazd do wielu miast w regionie m.in. Strzelna (10 km), Kruszwicy (25 km), Inowrocławia (31 km) oraz Gniezna (33 km). Do Mogilna z Kwieciszewa wiedzie droga gminna; do centrum miasta odległość wynosi 8 km.

Autobusem Edytuj

W Kwieciszewie znajduje się przystanek autobusowy, z którego dojechać można przede wszystkim do Mogilna i Strzelna. Pojedyncze połączenia istnieją do Inowrocławia, Orchowa, Jezior Wielkich oraz Zbytowa.

Bibliografia Edytuj

  • Ratajski Grzegorz, Mogilno, Poznań 1998

Linki zewnętrzne Edytuj