FANDOM

Krzywa wieża

Krzywa Wieża w Toruniu - jedno z najlepiej rozpoznawalnych miejsc w Toruniu.

Krzyża Wieża jest jedną z bardzo nielicznych pozostałych baszt murów miejskich Starego Miasta [1], których kiedyś było aż 54. Pochyliła się na skutek niestabilnego, gliniastego gruntu. Pochylenie wcale nie jest takie małe - prawie 1,5 m. Krzywa Wieża jest jednym z symboli Torunia oraz częścią wycieczki, której nie da się pominąć.

Turyści chętnie robią sobie z wieżą zdjęcia i próbują stanąć opierając się o nią plecami co pozwala zobaczyć jak rzeczywiście budynek jest wychylony. Istnieje nawet pewna legenda o wieży. Mianowicie wieża zazdrościła Wiśle, że zwiedza tyle miejsc, a ona stoi w miejscu. Rzekę za to denerwowała ta zawiść i chlusnęła falami na wieżę przechylając ją i wołając: To ruń! Tak też powstała nazwa miasta - Toruń. Według innej opowieści grzeszny Krzyżak, który dopuścił się złamanie celibatu miał wybudować wieżę tak krzywą jak ostępstwo od reguły zakonnej jaką uczynił. 

Ciekawe jest także podanie z XVII wieku, w którym pochylenie wieży zauważono, gdy w Rzymie Kolegium Kardynałów obradowano czy też Mikołaja Kopernika uznać za heretyka w związku z głoszonę przez niego teorią heliocentryczną. Ludzie uznali to za znak słuszności Kolegium, a nawet końca świata. Ponoć pielgrzymi przybywali do Torunia, aby przeżyć koniec świata właśnie tutaj...

Była też siostra Krzywej Wieży, także odchylona. Została zniszczona przez Prusaków razem z wieloma innymi, cennymi gotyckimi budowlami w XIX wieku, a na jej miejscu stanęła Gazownia Miejska. Z perspektywy czasu można się zastanowić czy niszczenie unikatowych zabytków dla budowy gazowni było choć trochę sensowne. Pocieszający jest jednak fakt, że Prusacy burzyli budynki po północnej stronie Torunia, a te przy Wiśle - na szczęście zostawili w spokoju.

Przypisy Edytuj

  1. zobacz: Średniowieczne mury, bramy i baszty w Toruniu

Więcej z Fandomu

Losowa wiki