FANDOM

016Wieliczka.JPG

Szyb Daniłowicza

3342mini Kopalnia soli Wieliczka. Foto Barbara Maliszewska.jpg
Wieliczka salt mine.jpg

Kaplica św. Kingi

Kopalnia Soli Wieliczka-Komora Weimar.jpg

Komora Weimar

The Janowice Chamber (7822120266).jpg

Komora Janowice

3481m Kopalnia soli Wieliczka. Foto Barbara Maliszewska.jpg

Komora Drozdowice

620351 Wieliczka, kopalnia soli-komory 04.JPG

Schody w komorze Pieskowa Skała

Wieliczka 7802.jpg

Komora Kazimierza Wielkiego

Wieliczka, Komora Mikołaja Kopernika - fotopolska.eu (335513).jpg

Komora Mikołaja Kopernika

3413vik Kopalnia soli Wieliczka. Foto Barbara Maliszewska.jpg

Kaplica św. Jana

Kopalnia soli w Wieliczce – zabytkowa kopalnia wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Obecna kopalnia powstawała na przełomie XVIII i XIX wieku (historia wydobycia sięga tu starożytności). Trasa Turystyczna wiedzie przez najciekawsze miejsca w kopalni. Składa się z 22 komór, które połączone są chodnikami o łącznej długości ok. 2 km. Komory położone są na głębokościach od 64 do 135 metrów. Kopalnie soli można zwiedzać tylko i wyłącznie z przewodnikiem w grupie min. 35 osób. Miejsce to odwiedza milion ludzi rocznie w tym ok. 40% z nich to obcokrajowcy.

Trasa Turystyczna Edytuj

  • Trasa Turystyczna wiedzie po Szybie Daniłowicza, a zaczyna się w jego nadszybiu, budynku pełniącym obecnie rolę m.in. kasy. Stamtąd schodami turyści schodzą do pierwszej komory, Mikołaja Kopernika.
  • Komora Mikołaja Kopernika była po wydobyciu całej soli z wyrobiska miejscem pracy kieratu konnego, który zajmował się transportem soli z niższych poziomów na wyższe. Obecnie komora "podpiera się" na drewnianych balach, a na środku stoi pomnik patrona, Kopernika.
  • Kaplica św. Antoniego, najstarsza kaplica w kopalni, do której górnicy uczęszczali na poranną msze świętą, wybudowana w latach 1690/1710 w stylu barokowym, potem restaurowana, bo sól się rozpuszcza. W kaplicy jest wiele solnych rzeźb, a sam św. Antoni jest patronem górników kruszcowych.
  • Komora Janowice, w 1967 roku pojawiły się tam solne rzeźby, które obrazują legendę o św. Kindze, Bolesławie Wstydliwym i odkryciu złóż soli w Wieliczce w XIII wieku.
  • Komora Spalone, nazwa pochodzi pożaru, który rozgorzał w tej części kopalni, dziś znajdują się tam graficzne przedstawienia zagrożeń zawaliskami i wybuchami gazu w wielickiej kopalni.
  • Komora Sielec, miejsce ekspozycji dawnych górniczych środków transportu.
  • Komora Kazimierza Wielkiego, upamiętniająca tego polskiego króla, znajduje się tam też kierat konny.
  • Podłużnia Kunegunda, przedstawiono tam makietę wioski neolitycznej, jaka znajdowała się na terenie dzisiejszej Wieliczki 5,5 - 3,5 tys. lat temu.
  • Komora Pieskowa Skała, zejście z poziomu I (63/64 m.), na której znajdowały się powyższe komory na poziom II (90 m.). W centralnej części znajduje się szybik Krzystofory, w którym zrekonstruowano urządzenia do wydobycia soli w beczkach, ponadto komora ta ma wyjątkowe walory widokowe.
  • Poprzeczna Kunegunda, zachowały się tam oryginalne rynny do odprowadzania nadmiaru wody.
  • Podszybie Kunegunda, którym transportowano sól z niższych na wyższe poziomy, w latach 60. XX wieku umieszczono tam krasnoludki, które cieszą najmłodszych zwiedzających.
  • Kaplica św. Krzyża, druga kaplica na trasie z XIX-wieczną rzeźbą Ukrzyżowania w centralnej części. Naprzeciwko znajduje się barokowa figurka Matki Boskiej Zwycięskiej.
  • Kaplica św. Kingi, najokazalsza i najbogatsza kaplica podziemna założona w 1896. Jej długość do ponad 54 m, szerokość 15-18 m, a wysokość 10-12 m. Kaplica ozdobiona jest mnóstwem płaskorzeźb przedstawiających sceny z Nowego Testamentu. Cała kaplica wykonana jest z soli, co ciekawe także piękne żyrandole. Przed ołtarzem głównym postawiony jest krzyż papieski. Kaplica św. Kingi jest nadal wykorzystywana, co niedziele rano odbywają się tam msze.
  • Komora Erazma Barącza posiada przede wszystkim walory widokowe dzięki jeziorku o głębokości 9 metrów.
  • Komora Michałowice to miejsce, gdzie znajduje się wyrobisko, w którym wydobywało się sól zieloną, charakterystyczne są: duże wymiary komory - 35 m wysokości, wymusiło to wybudowanie dużych drewnianych umocnień.
  • Również w następnej, komorze Drozdowice wydobywano sól zieloną, znajduje się tam pomnik dwóch górników z 1967 r.
  • Komora Weimar powstała na skutek wydobycia soli zielonej metodą mechaniczną, charakterystyczne jest małe, solne jeziorko. Komora pełni również role sanatoryjne.
  • Komora Józefa Piłsudzkiego, z jego pomnikiem, kolejny punkt wydobycia soli zielonej. Między dwoma częściami komory znajduje się 10-metrowy tunel, w którym odbywają się rejsy turystyczne.
  • Komora Stanisława Staszica, którą w 1944 r. hitlerowcy chcieli przekształcić na montownie części do samolotów, ale powstrzymała ich konieczność wycofania się.
  • Skarbnik to solna figura z 1968 r., która przedstawia "dobrego ducha", w którego wierzyli górnicy.
  • Dalej znajduje się Centrum Widowiskowo-Sportowo-Gastronomiczne. Składa się na nie komora Warszawa, wykorzystywana obecnie do celów kulturalnych, komora Witolda Burdyka - dzisiaj restauracja oraz komora Wisła, gdzie zbierane są grupy na zwiedzanie Muzeum Żup Krakowskich.
  • Jeżeli jednak ktoś nie chce iść do restauracji, może zejść od Skarbnika w dół na najniższy poziom na Pochylnie Prinzinger. Idąd w kierunku szybu turyści mijają komorę Jana Haluszki zamknięto dla ruchu turystycznego, organizuje się w niej rozmaite konferencje, w której goszczą najwyższe osobistości w tym prezydenci.
  • kaplica św. Jana uważana za najpiękniejszą kaplicę o drewnianym wyposażeniu, od 1859 r. do 1896 r. (do czasu budowy kaplicy św. Kingi) pełniła funkcje głównej świątyni w kopalni. Ta odprawiano uroczyste nabożeństwa. Obecne miejsce jednak nie jest oryginalne, pierwotnie znajdowała się na I poziomie na głębokości 64 metry, jednak została przeniesiona na III poziom tym samym ocalając ją od zniszczenia.
  • komora Izabela, ostatnia komora na Trasie Turystycznej.
  • dalej wyjeżdża się winda osadzoną w szybie Daniłowicza (z podszybia) do sklepiku z pamiątkami.

Muzeum Żup Krakowskich Edytuj

Osobny artykuł: Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.

Na poziomie III kopalni znajduje się jeszcze 17 komór, które należą do wielickiego Muzeum Żup Krakowskich. Placówka prezentuje tam część swoich zbiorów. Wyrobiska powstały w XIX i XX wieku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki