FANDOM

Świątynia
Konkatedra św. Jana Chrzciciela

640px-KamienPomorski.kosciol.2007.jpg
Adres pl. Katedralny 8
Data budowy 1176
Styl architektoniczny romanizm/gotyk
Materiał budulcowy cegła, kamien
1280px-Kamien Pomorski - katedra wewnatrz 32.JPG

Tron biskupi

Chrzcielnica w centrum kościoła

Kamien Pomorski - katedra wewnatrz 10.JPG
Kamien Pomorski katedra organy (1a).jpg

Organy

Konkatedra św. Jana Chrzciciela w Kamieniu Pomorskim - kościół konkatedralny archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej będący jedną z najcenniejszych świątyń zachodniego pomorza. Jest znana i licznie odwiedzana przez turystów.

Historia Edytuj

Katedrę ufundowaną przez księcia Kazimierza I zaczęto wznosić już w 1176 r. w miejscu kościoła św. Jana Chrzciciela, wydzielając dla niej teren na wschód od grodu i miasta, gdyż tam mogły się znajdować posiadłości dworu książęcego.Stawiono ją prawdopodobnie na planie krzyża łacińskiego, jako trójnawową bazylikę z transeptem i chórem, zakończoną półkolistą apsydą w systemie wiązanym.

Możemy wyróżnić dwa etapy budowy. Pierwszy okres obejmował lata od 1175 r. do rządów biskupa Hermana von Gleichena (1251-1289), a drugi do roku 1370.

W pierwszym etapie wybudowano chór z transeptem. Do zasadniczego korpusu dobudowano zakrystię około 1200 r. oraz kruchtę południową w latach 1230-1250. Podczas drugiego etapu nastąpiła zmiana dotychczasowego projektu. Zmieniono i dobudowano ważne szczegóły.

Po zakończeniu zasadniczych prac przy budowie świątyni przystąpiono do jej przyozdabiania. W 1410 r. wzniesiono piękną attykę ceglaną, a 1419 r. wybudowano kaplicę Lepelów (św. Jana). Po kolei dobudowywano nowe ołtarze i sprowadzano dzieła sztuki. Katedrę upiększały również bogate malowidła i freski.

W 1544 r. umarł ostatni katolicki biskup kamieński Erazm von Manteuffel. W latach 1544-1810 świątynia stała się siedzibą luterańskiej kapituły, a następnie kościołem unijno-ewangelickim.

Wielki miłośnik kamieńskiej konkatedry, ostatni książę pomorski i biskup tytularny Ernest Bogusław de Croy, odmienił wyposażenie świątyni, fundując - już jako jej proboszcz - obecnie sławne barokowe organy, ambonę i lektorium, które powstało na miejscu starego.

W 1803 r. została rozebrana zniszczona wieża katedry, pochodząca z 1649 r. W czasie II wojny światowej obiekt został nieznacznie uszkodzony kilkoma pociskami artyleryjskimi, które zniszczyły oszklenia i pokrycia dachowe.

Ciekawe obiekty Edytuj

Adres:
pl. Katedralny 8
Strona WWW:
http://www.katedra.architektura.pomorze.pl

Katedry w Polsce

Archikatedry BiałystokCzęstochowaFromborkGdańskGnieznoKatowiceKrakówLublinŁódźPoznańPrzemyślSzczecinWarszawaWrocław
Katedry Bielsko-BiałaBydgoszczDrohiczynElblągEłkGliwiceGorzów WielkopolskiKaliszKielceKoszalinLegnicaŁomżaŁowiczOpolePelplinPłockRadomRzeszówSandomierzSiedlceSosnowiecŚwidnicaTarnówToruńWarszawaWłocławekZamośćKatedra polowa Wojska Polskiego w Warszawie
Konkatedry ChełmżaGdańskGołdapKamień PomorskiKołobrzegKwidzynLubaczówOlsztynOstrów WielkopolskiPrabutySokołów PodlaskiStalowa WolaSuwałkiWarszawaZielona GóraŻywiec

Więcej z Fandomu

Losowa wiki