FANDOM

Świątynia
Kościół Narodzenia NMP

Kościół filialny pw. Narodzenia NMP w Wąsoszu
Adres pl. Rzędziana 27
Styl architektoniczny neobarok
Materiał budulcowy cegła
Wąsosz klasztorek

Kościół filialny Narodzenia NMP w Wąsoszu - zabytkowy kościół w Wąsoszu, pozostałość po klasztorze karmelitów trzewiczkowych.

Kościół znajduje się w centrum wsi, przy placu Rzędziana.

Karmelici trzewiczkowi zbudowali swój klasztor w Wąsoszu w pierwszej połowie XVII w. Był on ważnym ośrodkiem duchowym i oświatowym Wąsosza i okolic. Niestety, wojny nie oszczędziły klasztoru i do czasów obecnych przetrwał tylko niewielki, ale ciekawy kościółek. Na szczególną uwagę zasługuje sgrafitto przedstawiające Ostatnią wieczerzę. Ozdoba ta jest szczególnie charakterystyczna dla sztuki renesansu. Wykonanie go nie było proste, co świadczy o ogromnym kunszcie budowniczych klasztoru.

Przetrwały również klasztorne podziemia, w których jest pochowany Rzędzian - dawny starosta Wąsoszy[1], znany spryciarz z „Trylogii” Henryka Sienkiewicza. Niestety, obecnie turystom nie dane jest ujrzenie jego grobu - ponieważ sklepienia podziemi są w złym stanie technicznym i grożą zawaleniem, wejście do nich zostało zamurowane.

W kościele jest też, uważany za cudowny, obraz Matki Bożej Wąsoskiej. Jest on wzorowany na Hodegetrii - wyobrażeniu Maryi, trzymającej małego Jezusa na lewej ręce. Jest on zdobiony srebrną suknią ufundowaną przez dwoje rodziców w dowód wdzięczności za uzdrowienie ich syna.

Linki zewnętrzneEdytuj

Przypisy Edytuj

  1. W XVII w. Wąsosz nosił nazwę "Wąsosze nad Wissą".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki