FANDOM

Kościół zielonoświątkowy w Oleśnicy

Kościół zielonoświątkowy w Oleśnicy

Kościół zielonoświątkowy w Oleśnicy – świątynia kościoła zielonoświątkowego w Oleśnicy. Początkowo budynek był gotycką synagogą wybudowaną w XIV wieku. Po przepędzeniu Żydów z miasta w 1535 roku, pełniła funkcję arsenału miejskiego, potem - magazynu. Po około 150 latach budynek przebudowano na zbór ewangelicki pod wezwaniem Zbawiciela. Zapewne wówczas na murach przedsionka nadbudowano wieżę. Kościół spłonął w 1730 roku. Odbudowano go w stylu barokowym. Zapewne kościół Zbawiciela nie był często odwiedzany przez wiernych i może dlatego w latach 1813-1824 był wykorzystywany do celów wojskowych, a później nawet chciano umieścić w nim urzędy miejskie. Dopiero katastrofa kościoła św. Jana spowodowała jego pełne religijne wykorzystanie w latach 1905-1910. Po niegroźnych uszkodzeniach wojennych, niepowodujących spalenia wyposażenia, w 1960 roku wykonano remont dachu, a w latach 1968-1969 poddano kościół gruntownej restauracji. Po remoncie został przekazany ewangelickiej parafii w Oleśnicy. Obecnie jest siedzibą Kościoła Zielonoświątkowego.

Adres:
ulica Łużycka 22
Strona WWW:
-

Więcej z Fandomu

Losowa wiki