FANDOM

Świątynia
Kościół Wniebowzięcia NMP

Toruń, Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Mariacki) - fotopolska.eu (240763)
Adres ul. Maryi Panny 2
Data budowy XIII-XIVw.
Styl architektoniczny gotyk ceglany
Materiał budulcowy cegła
Marienkirchethorn
Torun-NMP-prezbiterium
Toruń, kościół pw. WNMP (od ul. Fosa Staromiejska) (OLA Z.)
Toruń, kościół pw. WNMP (szczyt wschodni z sygnaturkami), ul. Panny Marii 2, (OLA Z.)
Virgin Mary presbitery
Toruń, kościół pw. WNMP (ściana południowa od ul.Panny Marii) (OLA Z.)
Toruń-NMP-wnętrze

Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu - gotycki kościół nieopodal Rynku Staromiejskiego.

Kościół powstawał etapami w XIV wieku jako kościół franciszkanów. Jest trójnawowy, każda ma 27 m. wysokości, jest to jeden z najświetniejszego przykładu zastosowania wysokiej hali tamtych czasów. Zastosowaną także inną ciekawą formę - przypory umieszczono wewnątrz, a nie jak to zwykle bywa na zewnątrz. Kościół nie posiada wieży, ponieważ nie pozwalała na to reguła zakonna nawołująca do skromności.

Z okresu franciszkańskiego zachowały się malowidła ścienne z końca XIV wieku oraz dębowe stalle z początku XV, a także otoczona kultem figura "Chrystusa w grobie", służąca niegdyś wielkanocnym miesteriom. W połowie XVI w. świątynia została przejęta przez luteranów i z tego okresu pochodzi m.in. grobowiec Anny Wazówny, siostry Zygmunta III, luteranki oraz liczne epitafia manierystyczne wśród których wyróżnia się epitafium Neissnerów z 1594 r. z najstarszą panoramą Torunia, organy z 1609, ambona.

Od 1724 r. po wydarzeniach tumultu toruńskiego, kościół powrócił do katolików - do zakonu bernardynów (do 1821, kasata pruska). Z tamtego okresu pochodzi większość barokowego wystroju wnętrza. Po 1821 roku nastąpiła rozbiórka budynków klasztornych nadwątlonych w oblężeniu miasta w 1806 i 1813 r., a kościół po renowacji stał się kościołem parafialnym.

Kościół dla przeciętnego turysty jest bardzo trudny do zobaczenia w całości. Otoczony jest bowiem kamienicami Starego Miasta, które nie pozostawiają zbyt wiele miejsca do zobaczenia go z daleka.

Adres:
ul. Panny Marii 2
Strona WWW:
http://www.wnmptorun.diecezja.torun.pl/

Więcej z Fandomu

Losowa wiki