FANDOM

Santa Maria in Aracoeli 01.JPG
Basilica di Santa Maria in Ara coeli al Campidoglio (8039768752).jpg

Kościół Santa Maria in Aracoeli w Rzymie (pol. Bazylika Matki Bożej Ołtarza Niebiańskiego) - świątynia zbudowana przez lud rzymski na Kapitolu. Ludzie pragnęli podziękować Maryi za ocalenie od dżumy. Kościół wzniesiony jest na ruinach Świątyni Junony, od X wieku nazywa się go Santa Maria in Capitolio.

Tradycja mówi, że kościół wznosi się w miejscu, w którym cesarz August zobaczył Matkę z Dzieciątkiem. Wtedy też władca kazał wznieść tam ołtarz. Od 1250 r. kościół należy do franciszkanów. Jest to świątynia trójnawowa. XIII-wieczną fasadę zdobią trzy portale, dwa boczne udekorowane są lunetami reliefowymi z XVI w. Wewnątrz znajduje się dokładnie 22 marmurowe kolumny, warto zwrócić uwagę na posadzkę Kosmatów. Na sklepieniu z XVI w. przedstawiona jest bitwa pod Lepanto, zwycięstwo nad muzułmańskimi Turkami. W transepcie zachowały się dwie XIII-wieczne kazalnice, a także grobowiec Luca Savelli. Szczególnie ciekawym posągiem jest rzeźba kard. Lodovico d'Albret z 1465 r. W kaplicy św. Berdynarda znajdziemy freski przedstawiające patrona. Ołtarz główny jest barokowy. W zakrystii znajduje się drewniany posążek Dzieciątka Aracoeli, przed którym szczególnie w okresie bożonarodzeniowym modlą się dzieci z całego świata.

Adres:
Scala dell'Arcicapitolina, 12
Strona WWW:
-

Więcej z Fandomu

Losowa wiki