FANDOM

Świątynia
Kościół Przemienienia Pańskiego

Church of Transfiguration, Kraków.jpg
Miasto Kraków
Dzielnica Stare Miasto
Adres ul. Pijarska 2
Data budowy XVIII wiek
Styl architektoniczny Barok

Kościół Przemienienia Pańskiego w Krakowie — późnobarokowa świątynia położona na Starym Mieście, przy rogu Pijarskiej i świętego Jana w bliskim sąsiedztwie Muzeum Czartoryskich oraz Bramy Floriańskiej.

Kościół Przemienienia Pańskiego należy do Pijarów. Zakon ten osiedlił się w Krakowie już w 1642 roku, zaczął prowadzić działalność duchową, ale ich świątynia została wzniesiona dopiero w latach 1718-28 według projektu Kaspra Bażanki - wybitnego architekta, który jest autorem projektu także innych krakowskich świątyń. Fasada powstała później - między 1759 a 1761 rokiem, a zaprojektował ją Franciszek Placidi. Kościół jest trójnawowy, jednak nawa główna jest zdecydowanie najbardziej imponująca, a po bokach znajdują się zwrócone ku niej kaplice boczne. Świątynia nie posiada wieży. Wystrój jest mniej bogaty niż w wielu innych krakowskich kościołów, jednak jest ciekawy - można podziwiać tam m.in. iluzjonistyczny ołtarz i polichromie. Całe wyposażenie jest jednolite, pasujące do siebie kompozycyjnie, a wykonane zostało w 1733 roku przez Franciszka Ecksteina.

Church of the Transfiguration of Our Lord (interior), 2 Pijarska street, Old Town, Krakow, Poland.jpg

W prawym murze wmurowane jest serce ks. Stanisława Konarskiego, współautora Konstytucji 3 Maja. W kościele znajduje się także rzeźba tego kapłana - na balustradzie na fasadzie.

W barokowych piwnicach kościoła znajduje się Galeria "Krypta u Pijarów". Powstała w 1997 roku, prezentowane są tam wystawy rzeźby, malarstwa i grafiki uznanych polskich artystów. Ideą galerii jest prezentacja sztuki współczesnej i jej najważniejszych twórców.

Kościoły Krakowa

Stare Miasto Katedra WawelskaPrzemienienia Pańskiegośw. Agnieszkiśw. Barbaryśw. Bernardynaśw. Florianaśw. Idziegośw. Krzyżaśw. Marcinaśś. Piotra i Pawłaśw. Tomaszaśw. WojciechaMariacki
Kazimierz Bożego Ciała
Krowodrza św. Szczepana
Nowa Huta św. Bartłomieja
Piasek Nawiedzenia NMP
Podgórze św. Benedykta
Zwierzyniec Kaplica bł. Bronisławy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki