FANDOM

Świątynia
Kościół Wniebowzięcia NMP i św. Antoniego

Gniezno, kosciol Franciszkanow.jpg
Adres ul. Franciszkańska 12
Data budowy II poł. XIII w.
Styl architektoniczny romanizm, barok
Materiał budulcowy cegła
Gniezno.19th September 2007. Franciscan church.JPG
Gniezno 2007. Franciscan church.JPG
Gniezno.Franciscan church.Tower.JPG
Gniezno.Widok na klasztor Franciszkanów.Grudzień 2007.JPG
MB Pocieszenia Pani Gniezna.jpg

Cudowny obraz

Gniezno kosciol franciszkanow oltarz 1.jpg

Wnętrze

Kościół Franciszkanów w Gnieźnie pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Antoniego - druga co do wielkości świątynia w Gnieźnie mniejsza tylko od katedry. Znajduje się przy ul. Franciszkańskiej bardzo blisko Rynku. W pobliżu znajdują się kościół św. Trójcy oraz kościół św. Jana.

Klasztor ufundował ok. 1259 roku Bolesław Pobożny. Za barokową XVIII-wieczną fasadą kryje się gotyckie, jednonawowe wnętrze z końca XIII wieku wielokrotnie przebudowywane. Oryginalne jest sklepienie prezbiterium. Ołtarz i obrazy są barokowe. W ołtarzu głównym znajduje się otoczony kultem obraz Pani Gniezna. Nawa północna to dawny kościół klarysek przyłączony dopiero w 1930 roku. Również ich świątynia przechodziła przebudowany po osadzeniu w nim zakonnic ok. 1284 roku. Po pruskiej kasacie w 1836 roku, Franciszkanie powrócili do klasztoru w 1928.

Do dawnego kościółka sióstr należy także dzwonnica z XV i XVII wieku. Na południe od kościoła znajduje się klasztor franciszkanów, klarysek został zburzony zaraz po pruskiej kasacie.

Adres:
ul. Franciszkańska 12
Strona WWW:
http://www.gniezno.franciszkanie.pl/

Więcej z Fandomu

Losowa wiki