FANDOM

Świątynia
Kościół św. Stanisława BM

Saint Stanisław church in Niedźwiadna
Adres Niedźwiadna 43
Data budowy XVI w.
Styl architektoniczny gotycki
Materiał budulcowy cegła
Kościół pod wezwaniem św. Stanisława w Niedźwiadnej - zabytkowa świątynia we wsi Niedźwiadna.

PołożenieEdytuj

Świątynia jest położona we wsi Niedźwiadna w gminie Szczuczyn, w powiecie grajewskim, w województwie podlaskim. Znajduje się ona około 7 km na zachód od Szczuczyna, przy granicy województwa podlaskiego z warmińsko-mazurskim.

HistoriaEdytuj

Kościół po raz pierwszy był wzmiankowany w XVI w. przy czym jego stan opisano już wtedy jako opłakany. Oznacza to więc, że historia świątyni najprawdopodobniej sięga XV w. Styl kościoła nawiązuje do gotyckich świątyń budowanych w Państwie Krzyżackim, którego granica znajdowała się nieopodal i skąd najprawdopodobniej pochodzili majstrowie wznoszący kościółek. Nietypową cechą budowli jest brak wyodrębnionego prezbiterium, co jest cechą niemal unikatową wśród średniowiecznych mazowieckich kościołów[1]. Innym ciekawym elementem jest otwór strzelniczy w zakrystii, świadczący o tym, że kościół pełnił ongiś funkcję nie tylko sakralną, ale też obronną.

Przypisy Edytuj

  1. Mimo, iż Niedźwiadna leży obecnie w województwie podlaskim, historycznie należy ona do Mazowsza.

ŹródłoEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki