FANDOM

Poland Krakow Ss. Peter and Paul church.jpg

Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie – jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych świątyń Krakowa. Zbudowana została w XVII wieku w stylu barokowym.

Kościół został zbudowany dla Jezuitów, którzy nie potrzebowali swojej własnej świątyni w Krakowie. W 1597 roku oficjalnie wmurowano kamień węgielny pod budowę i prace ruszyły. Koordynował je Włoch, Józef Britius, a potem po wyjeździe pierwszego jego rodak, Jan Bernardini. Wzorowano się na kościele Pana Jezusa w Rzymie. Kopułę ukończono w 1619 roku i do dziś stanowi charakterystyczny punkt w wyglądzie kościoła. Wsparta jest na kamiennych filarach. Konsekracja kościoła miała miejsce w 1635 roku. W XVIII i XIX wieku prowadzono prace konserwacyjne. W 1773 roku skasowano zakon jezuitów, a od 1830 r. kościół należy do parafii Wszystkich Świętych, obecnie pełni funkcje kościoła parafialnego.

Kościół ŚŚ Piotra i Pawła w Krakowie Wnętrze.jpg

Wnętrze

Charakterystyczną cechą fasady i ogrodzenia jest obecność wielu rzeźb przedstawiających świętych. Nad wejściem znajduje się herb Jezuitów oraz herb Wazów, czyli fundatorów kościoła. Sklepienia we wnętrzu ozdobione są stiukową dekoracją, a we wnętrzu kopuły widnieją rzeźby czterech ewangelistów. W absydzie natomiast można zauważyć płaskorzeźby przedstawiające śmierć patronów kościoła - ukrzyżowanie św. Piotra i ścięcie św. Pawła. Po obu stronach kościoła znajdują się sześć kaplic - po trzy na jeden bok.

Kościół św. Piotra i Pawła leży blisko Rynku Staromiejskiego w Krakowie. Swoją odmiennością i monumentalnością przyciąga wzrok turystów oraz kontrastuje z położonym obok romańskim kościołem św. Andrzeja.

Adres:
ul. Grodzka 52a
Strona WWW:
http://www.apostolowie.pl/

Kościoły Krakowa

Stare Miasto Katedra WawelskaPrzemienienia Pańskiegośw. Agnieszkiśw. Barbaryśw. Bernardynaśw. Florianaśw. Idziegośw. Krzyżaśw. Marcinaśś. Piotra i Pawłaśw. Tomaszaśw. WojciechaMariacki
Kazimierz Bożego Ciała
Krowodrza św. Szczepana
Nowa Huta św. Bartłomieja
Piasek Nawiedzenia NMP
Podgórze św. Benedykta
Zwierzyniec Kaplica bł. Bronisławy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki