FANDOM

Świątynia
Kościół św. Mikołaja

Kościół św. Mikołaja w Chełmży d.sz.JPG
Adres ul. Sądowa 5
Data budowy I poł. XIIw.
Styl architektoniczny gotyk ceglany
Materiał budulcowy cegła, fundamenty kamienne

Kościół św. Mikołaja w Chełmży - kościół rzymskokatolicki z charakterystyczną, potężną wieżą zbudowany w stylu gotyckim na przełomie XIII i XIV wieku na miejscu dawnej świątyni romańskiej. Ważną datą w historii kościoła jest rok 1422, kiedy to zbrojny napad spowodował pożar budynku i zapadnięcie się sklepienia. Co ciekawe najeźdźcami były wojska polsko-litewskie, ponieważ tereny należały wówczas do Krzyżaków. W 1824 r. kościół został zakupiony przez władze pruskie i uczyniony ewangelickim. Świątynia została lekko przebudowana - powiększono wieże, dodano transept. Do katolików kościół powrócił dopiero po II wojnie światowej.

Mimo przebudowy barokowe i renesansowe wyposażenie zachowało się do dziś. Najcenniejszymi zabytkami są manierystyczny ołtarz główny oraz obraz Pokłon Trzech Króli namalowany na przełomie XVII i XVIII w. przez Lucę Giordana. Na uwagę zasługują także trzy XVIII-wieczne rokokowe ołtarze z wizerunkami św. Rocha, św. Barbary i Matki Boskiej Wspomożycielki Wiernych oraz granitowa kropielnica.

Adres:
ul. Sądowa 5
Strona WWW:
http://parafiachelmza.pl/

Więcej z Fandomu

Losowa wiki