FANDOM

Świątynia
Kościół św. Marii Magdaleny

Kościół par. p.w. św. Marii Magdaleny by AW
Adres Kwieciszewo 1
Data budowy 1520-1522
Styl architektoniczny gotyk
Materiał budulcowy cegła

Kościół św. Marii Magdaleny w Kwieciszewie – kościół rzymskokatolicki, siedziba parafii.

Historia Edytuj

Kanonicy z Trzemeszna ufundowali rzymskokatolicką świątynię w Kwieciszewie już w 1326 roku, a pierwsza wzmianka o tutejszym proboszczu pochodzi z 1358 r. Obecny kościół powstał w 1522 roku staraniem kapituły gnieźnieńskiej. Świątynia kilkukrotnie była remontowana, m.in. w 1913 roku, kiedy dobudowano dodatkowe przęsło. Kościół został spalony podczas II wojny światowej w 1945 roku przez hitlerowców, odbudowano go w dopiero latach 1954-1960. Przez piętnaście lat miejscowym katolikom liturgicznie służył pobliski były zbór ewangelicki.

Architektura Edytuj

Kwieciszewo p.w. św. Marii Magdaleny
Church in Kwieciszewo

Bryła kościoła z zewnątrz zachowała stylowe kształty późnogotyckie z charakterystycznymi przyporami. Najwyższy szczyt budynku jest natomiast neorenesansowy i pochodzi z przebudowy roku 1913. Również podczas tego samego remontu wieżyczką na sygnaturkę udekorowano szczyt znajdują się między nawą a prezbiterium. Prezbiterium jest niższe od nawy i węższe, przylega do niego zakrystia.

Wnętrze kościoła zachowało część gotyckiego stylu - nawiązuje do niego rekonstruowany łuk tęczowy. Ściany są nieotynkowane, a w ołtarzu głównym umieszczono kopię obrazu Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Pod ołtarzem znajduje się epitafium ks. Stanisława Kubińskiego, miejscowego proboszcza, który zginął podczas II wojny światowej w obozie w Dachau.

Otoczenie Edytuj

W pobliżu kościoła znajduje się plebania z przełomu XIX i XX wieku.

Adres:
Kwieciszewo 1
Strona WWW:
http://www.kwieciszewo.parafia.info.pl/index.php