FANDOM

Świątynia
Bazylika katedralna św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty

Bazylika katedralna Świętych Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty w Toruniu
Adres ul. Żeglarska 16
Data budowy XIV-XVw.
Styl architektoniczny gotyk ceglany
Materiał budulcowy cegła
Bazylika św. Janów ul. Żeglarska w Toruniu2 N. Chylińska
Cathedral of St. John the Baptist and St. John the Evangelist in Toruń 2013
Torun sw Janow from Zeglarska Str
Torun sw Janow z ratusza

Widok z ratusza

Torun Katedra Janow
Torun kosciol ss Janow z mostu drogowego
Medieval Town of Torun Poland (355456506)
Torun Digitus Dei po renowacji
Wejście do katedry od strony północnej
Toruń, Katedra św. św. Janów, ul. Żeglarska (fasada wschodnia) (OLA Z.)
Toruń, katedra św. św. Janów, (fasada zach.) ul. Żeglarska (4) (OLA Z.)
Torun Cathedral 03
Torun Cathedral 04
Torun Cathedral 05
Torun Cathedral 07

Bazylika katedralna śś. Janów w Toruniu nazywana także Katedrą Świętojańską - gotycki, najstarszy w Toruniu kościół dominujący nad miastem. Jego patronami jest dwóch świętych Janów - Chrzciciel i Ewangelista.

Budowę świątyni zaczęto już w roku 1260. Swój aktualny wygląd wielkiej, trójnawowej hali z charakterystyczną, potężną wieżą uzyskał w XV wieku - w latach 1468/73 podwyższono nawy. Miało to też znaczenie symboliczne - w końcu nie dawno wypędzono z Torunia Krzyżaków. Co ciekawe wówczas w katedrze działało ok. 70 duchownych. Katedra robi duże wrażenie - jest jedną z większych gotyckich kościołów w tej części Europy. W czasach jagiellońskich gościła królów na nabożeństwach, którzy często zjawiali się w Toruniu, wybierano tam rajców i ławników miejskich. Monumentalna bryła mówiła jasno jak bogatym i znaczącym miastem był Toruń w średniowieczu i początku nowożytności. W czasach reformacji, katedra Świętojańska pozostała katolicka, a rezydujący w niej jezuici prowadzili działalność kontrreformacyjną. 

W skład cennego wyposażenia wnętrza wchodzi m.in. gotycka chrzcielnica, w której prawdopodobnie ochrzczony został Mikołaj Kopernik oraz jego najstarszy pomnik (1776 rok). W prezbiterium zachowały się malowidła ścienne z XIV wieku i monumentalny obraz "Sąd Ostateczny" (6,4 x 5,1 m.): Chrystus na Drzewie Życia i św. Janów - Ewangelisty i Chrzciciela. W ołtarzu głównym znajduje się późnogotycki tryptyk wykonany w warsztacie toruńskim. Charakterystyczną rzeźbą dla katedry Świętojańskiej jest "Piękna Madonna Toruńska". Oryginał pochodził z XIV wieku, dzisiaj możemy oglądać tylko kopie, ponieważ figurka została zrabowana przez nieznanego żołnierza niemieckiego w czasie II wojny światowej.

Niewątpliwie dużą osobliwością toruńskiej katedry jest także dzwon "Tuba Dei". Jest to wielki dzwon zawieszony od 1500 r. w wieży kościoła. Zajmuje drugie miejsce w Polsce (po krakowskim Zygmuncie) pod względem wielkości średniowiecznych dzwonów - jest wysoki na 2 metry, a waży aż 7,5 tony. Charakterystyczny dla katedry jest także zegar flisaczy wiszący w zewnętrznej stronie wieży.

Katedra w Toruniu w ogóle nie ucierpiała podczas działań wojennych XX wieku w odróżnieniu od gdańskiej bazyliki. Do naszych czasów przetrwała jako symbol świetności Torunia i jako piękna część panoramy Starówki widzianej z drugiego brzegu Wisły.

Adres:
ul. Żeglarska 16
Strona WWW:
http://www.katedratorun.pl/

Katedry w Polsce

Archikatedry BiałystokCzęstochowaFromborkGdańskGnieznoKatowiceKrakówLublinŁódźPoznańPrzemyślSzczecinWarszawaWrocław
Katedry Bielsko-BiałaBydgoszczDrohiczynElblągEłkGliwiceGorzów WielkopolskiKaliszKielceKoszalinLegnicaŁomżaŁowiczOpolePelplinPłockRadomRzeszówSandomierzSiedlceSosnowiecŚwidnicaTarnówToruńWarszawaWłocławekZamośćKatedra polowa Wojska Polskiego w Warszawie
Konkatedry ChełmżaGdańskGołdapKamień PomorskiKołobrzegKwidzynLubaczówOlsztynOstrów WielkopolskiPrabutySokołów PodlaskiStalowa WolaSuwałkiWarszawaZielona GóraŻywiec

Więcej z Fandomu

Losowa wiki