FANDOM

Torun apartment house under the star2.jpg

Kamienica "Pod Gwiazdą" w Toruniu - kamienica stojąca w pobliżu pomniku Mikołaja Kopernika przy wschodniej pierzei Rynku Staromiejskiego.

Rodowód kamienicy sięga XIII wieku. Przez wieki miała wiele funkcji: dom mieszkalny - mieszczański, później patrycjuszowski, siedziba Rady Miejskiej w 1703 roku, kiedy to najazd szwedzki zniszczył Ratusz Staromiejski. Później nawet siedziba fabryki i składu mydła. Jest to jeden z najlepiej zachowanych barokowych domów mieszczańskich w północnej i środkowej Europie.

W latach 1465-1466 była własnością znakomitego włoskiego humanisty, wychowawcy synów Kazimierza Jagiellończyka, Filipa Buonacorsiego, zwanego Kallimachem. W II połowie XVI wieku w wielkiej sieni powstała izba kupieckiego kantoru, polichromowane stropy, m.in. z iluzjonistycznymi kasetonami, rzadkimi w Toruniu. Strop dylowy w tylnym trakcie parteru to najwybitniejsze w mieście, wczesne dzieło malarstwa tego typu.

Torun Dom Pod Gwiazda schody.jpg

Klatka schodowa - schody z figurą Ateny

W czasach nowożytnych właścicielem kamienicy był Johann Georg Zöbner, bogaty kupiec, rajca miejski, który rozpoczął barokową przebudowę w 1697 roku. Wówczas gmach otrzymał obecną formę architektoniczną, dekorację fasady, wystrój oraz nazwę - od gwiazdy w zwieńczeniu szczytu. Przebudowa miała na celu doprowadzenie kamienicy do wyglądu miejskiego pałacu. Fasadę pokryła bogata dekoracja, typowa dla sztuki Torunia. Do domu prowadziło przedproże, niezachowane i kamienny portal. We wnętrzu ustawione były imponujące schody z jednego pnia drzewa, z figurą Ateny/Minerwy. Powstała nawet legenda, w której w razie niebezpieczeństwa miasta z pomnika miał wydobyć się duch Torunia i ochronić mieszkańców. Rzeźba jest jedną z nielicznych zabytków snycerskich zachowanych z tamtych czasów. W XVIII wiek wnętrza wzbogacono o zdobione drzwi i sprzęty. Wszystko to sprawia, że kamienica "pod Gwiazdą" jest jedną z najbardziej reprezentatywnych kamienic Europy Środkowej i Północnej.

Obecnie pod gruntownej restauracji znajduje się tam oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu. W środku pokazana jest stała wystawa "Świat Orientu", a w podwórzu jest ogród chiński prezentujący sztukę bonsai.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki