FANDOM

Francja – kraj w Europie Zachodniej (terytoria zamorskie w Ameryce Południowej) ze stolicą w Paryżu. Państwo bardzo wysoko rozwinięte, o powierzchni dwukrotnie większej od powierzchni Polski (41. miejsce na świecie).

Geografia Edytuj

FranceMap

Francja graniczy: na północnym wschodzie z Belgią i Luksemburgiem, na południowym wschodzie z Niemcami, Szwajcarią, Włochami i Monakiem, na południowym zachodzie z Andorą i Hiszpanią. Południe, zachód i północ to wybrzeże morskie (łącznie 3427 km).

Gujana Francuska Edytuj

Francja, przez swoje terytorium zamorskie, Gujanę Francuską graniczy z Brazylią i Surinamem.

Ukształtowanie terenu Edytuj

Francja jest generalnie nizinnym i "nisko-wyżynnym" krajem (średnia wysokość 342 m.n.p.m). Góry to Wogezy (na wschodzie, maks. wysokość 1424 m.n.p.m), Masyw Centralny (południowo-środkowa część kraju, maks. wysokość 1885 m.n.p.m), Pireneje (granica z Andorą i Hiszpanią) i Alpy na granicy włoskiej w południowo-wschodniej części kraju z najwyższym, granicznym szczytem Alp, Francji i całej Europy - Mont Blanc (4810 m.n.p.m).

Klimat Edytuj

Klimat Francji jest umiarkowany morski (na południu podzwrotnikowy śródziemnomorski). W styczniu w stolicy średnia temp. wynosi 6 stopni, a w lipcu 24. Opadów jest dużo (w każdym miesiącu co najmniej przez 10 dni średnio pada deszcz). Natomiast w Marsylii w lipcu jest śr. 29 stopni, a w styczniu 11. Najbardziej wilgotno jest tam jesienią i wiosną.

Przygotowania Edytuj

Kiedy jechać Edytuj

Do Francji można jechać cały rok - zimą można jeździć na nartach w Alpach, a latem zwiedzać, chodzić po górach i odpoczywać nad morzem.

Ubezpieczenia Edytuj

Honorowana jest EKUZ, EURO26 i ISIC (te dwie ostatnie z polisą ubezpieczeniową). Tak jak w przypadku Austrii zalecane jest kupienie ubezpieczenia od sportów ekstremalnych (jeśli jedziemy się wspinać lub jeździć na nartach).

Wiza Edytuj

Przy pobycie turystycznym do 90 dni wiza nie jest wymagana.

Przepisy celne Edytuj

Francuskie restrykcje celne są zgodne z normą unijną.

Waluta Edytuj

Francuską walutą jest euro (EUR). Lepiej wymienić je w Polsce, bo złotówka poza turystycznymi miejscami/lotniskami może być niewymienialna (a tam kursy są niekorzystne).

Przejścia graniczne Edytuj

Na granicy szwajcarskiej i andorskiej prowadzi się wyrywkową kontrolę graniczną.

Lotniska Edytuj

  • Port lotniczy Paris - Orly (ORY)
  • Port lotniczy Paris - Roissy - Charles de Gaulle (CDG)
  • Port lotniczy Paris - Beauvais - Tille (BVA)
  • Port lotniczy Lourdes (LDE)
  • Port lotniczy Grenoble (GNB)
  • Port lotniczy Strasbourg (SXB)
  • Port lotniczy Bordeaux - Merignac (BOD)
  • Port lotniczy Brest (BEG)

Interesujące miejsca Edytuj

Miasta Edytuj

Religijne Edytuj

Przyrodnicze Edytuj

Kurorty Edytuj

Jedzenie Edytuj

Kuchnia francuska dzieli się na dwa nurty: nouvelle cuisine (lekkie, zdrowe, proste dania) i tradycyjną kuchnię. Najbardziej znane są żabie udka, bagietki, sery i wina.

Sery Edytuj

Sery produkowane są w ogromnych ilościach, wielu rodzajach (legenda miejska głosi, że jest ich tyle, ile dni w roku; w rzeczywistości rodzajów serów francuskich jest jeszcze więcej, bo około 500) i kształtach. Najsłynniejsze to brie, camembert i roquefort.

Wina Edytuj

Francja jest znana z win - jest to drugi pod względem upraw winorośli kraj w Europie. Większość winorośli jest czerwona, najbardziej znane to te z odmiany merlot. Największe regiony winiarskie znajdują się na południu i w centrum Francji.

Noclegi Edytuj

Hotele są drogie (od 500 PLN/noc/dwójka w trzygwiazdkowym hotelu). Hostele też nie są tanie (od 85 PLN/noc/osoba). Campingi zaczynają się od 150 PLN/noc. Generalnie nie jest tanio.

Język Edytuj

W turystycznych miejscach da się porozumieć po angielsku, ale na prowincji (szczególnie wśród starszych ludzi) nie dogada się bez francuskiego/rozmówek polsko - francuskich.

Religia Edytuj

Ok. 60% Francuzów to katolicy, 28% niewierzący i 8% - wyznawcy islamu (gł. imigranci z krajów Maghrebu; Maghreb to m.in. Maroko, Algieria i Tunezja). Pozostałe 4% to wyznawcy innych religii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki