FANDOM

Europa – zachodnia część Eurazji (wschodnia to Azja) o powierzchni ok. 10 400 000 kilometrów kwadratowych. Rozciąga się od Krety (Grecja) na południu po przylądek Knivskjelodden na północy (Norwegia) i od Cabo da Roca w Portugalii do gór Ural (Rosja i Kazachstan) i stepowego wybrzeża Morza Kaspijskiego. Najdłuższa rzeka to Wołga (3530 km) w Rosji (najkrótsza ma długość 0,36 km i znajduje się w Serbii), a najwyższym szczytem jest Mont Blanc (4810 m.n.p.m, inne pomiary podają 4807 m.n.p.m.) położony we Włoszech i Francji (najniższy punkt znajduje się w Holandii w okolicach Rotterdamu na wysokości -8 m.n.p.m).

Klimat Edytuj

Petersburg4VII2014Godz23

Klimat Europy jest zróżnicowany - od podzwrotnikowego (śródziemnomorskiego) w basenie Morza Śródziemnego, przez umiarkowany ciepły w Europie Centralnej, po umiarkowany chłodny, a momentami nawet subpolarny na północnych krańcach kontynentu (Laponia).

Regiony Edytuj

Europę można podzielić na kilka regionów, jest to dosyć umowne (uwzględnione są też te kraje, które nie leżą w całości w Europie). Ten podział obowiązuje na Przewodnik Wiki.

EuropaRegiony

Największe miasta Edytuj

  • Londyn (UKFlaga) - znane przede wszystkim z rezydencji królowej brytyjskiej i światowego centrum finansowego.
  • Paryż (FrancjaFlaga) - znane głównie z wieży Eiffla, Luwru i Montmartre. Europejska stolica mody.
  • Berlin (NiemcyFlaga) - świadek II wojny światowej, miasto międzynarodowej kultury.
  • Oslo (NorwegiaFlaga) - norweska stolica, często przesiadkowy punkt podróży, słynne z tanich połączeń z Polski.
  • Moskwa (RosjaFlaga) - 20-milionowa metropolia (największe europejskie miasto), czerwone gwiazdy i Kreml.
Petersburg3VII2014Godz22
  • Sankt Petersburg (RosjaFlaga) - 300 lat historii, druga stolica Rosji i bardzo częsty cel wycieczek na białe noce.
  • Rzym (WłochyFlaga) - miasto z liczącą blisko 3 000 lat historią, siedziba papieża.
  • Warszawa (PolskaFlaga) - Syrenka i Pałac Kultury i Nauki - flagowe symbole miasta.
  • Madryt (HiszpaniaFlaga) - stolica Hiszpanii i Półwyspu Iberyjskiego.
  • Budapeszt (WęgryFlaga) - budapeszteński parlament, Wzgórze Gellerta, termy i najstarsze metro w Europie. Często punkt przesiadkowy.
  • Praga (FlagaCzechy) - znana z mostów i Złotej Uliczki (Hradczany).
  • Ateny (GrecjaFlaga) - kolebka kultury starożytnej i europejskiej, grecka stolica.
  • Belgrad (SerbiaFlaga) - miasto nad Dunajem, stolica Serbii.
  • Stambuł (Istanbul) (TurcjaFlaga) - podzielone między Europę i Azję najbardziej egzotyczne miasto w Europie i największe w Turcji, pomost pomiędzy Bałkanami a Azją.

Język Edytuj

Językiem uniwersalnym w Europie jest angielski (który przyda się wszędzie oprócz Europy Wsch. i Polski - tam lepiej funkcjonują języki słowiańskie). W różnych rejonach przydadzą się różne języki - np. w basenie Morza Śródziemnego hiszpański (bardziej na Płw. Iberyjskim) lub włoski (Włochy, Słowenia, Albania), na Bałkanach i na wschodzie Europy rosyjski i polski (wszystkie języki słowiańskie są podobne), na Pribałtyce niemiecki i rosyjski, a w Europie Zachodniej oraz Rumunii niemiecki i francuski.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki