FANDOM

CopernicusHouse

Dom Mikołaja Kopernika w Toruniu - dom, w którym 19 lutego 1473 roku urodził się Mikołaj Kopernik, genialny polski astronom, lekarz, matematyk, strateg wojenny... zajmował się też innymi dziedzinami, dlatego można śmiało określić go mianem człowieka renesansu. Znany jest na całym świecie jako ten, który obalił teorię geocentryczną.

Kamienica, w której na świat miał przyjść Kopernik to nr 15, ale niektórzy badacze wskazują na budynek obok - nr 17. Okazalsza z dwóch kamienic - 15 to założenie dwutraktowe z reprezentatywną salą na parterze - wielką sienią i kantorkiem do prowadzenia spraw kupieckim w jej górnej części. Trakt tylny zapełniały pokoje mieszkalne, a najwyższe partie domu - magazyny. Całość odgradzał średniowieczny mur.

Obie gotyckie kamienice należą do unikatowego zespołu miejskiego w Polsce jak i w Europie. Większa kamienica jest siemioosiowa, a mniejsza trójosiowa. Ich dachy mają charakterystyczne schodkowe szczyty. Elementy dekoracyjne to rozmieszczone na elewacji wnęki i malarskie ozdoby manswerkowe.

W większej kamienicy znajdują się relikty średniowieczne: gotycki stop w wielkiej sieni z nowożytną polichromią, strop dylowy w tylnym trakcie. Nie brakuje też nowszych ozdób - w sali na pierwszym piętrze, czyli świetlicy są XVIII-wieczne iluzjonistyczne polichromie wykonane w stylu klasycystycznym.

Dziś w kamienicach znajduje się muzeum Mikołaja Kopernika - oddział Muzeum Okręgowego, które zajmuje się życiem i odkryciami tego niezwykłego człowieka.

Zaraz przy domu Kopernika znajduje się Katedra śś. Janów.

Adres:
ul. Kopernika 15, 17
Strona WWW:
http://www.muzeum.torun.pl/strona-24-dom_mikolaja_kopernika.html

Więcej z Fandomu

Losowa wiki