FANDOM

Państwo
Czechy

Morawy
Krajobrazy południowo - wschodnich Czech (Moraw), okolice Brna.
Nazwa w lokalnym języku Česká republika
Stolica Praga
Powierzchnia 78 866 km²
Ludność 10 538 275
Język urzędowy czeski
Waluta korona czeska (CZK)
Ustrój polityczny republika
Religia dominująca katolicyzm, lecz dominuje ateizm (brak religii)
Głowa państwa prezydent Miloš Zeman
Szef rządu premier Bohuslav Sobotka
Strefa czasowa zima +1, lato +2
Najwyższy punkt Śnieżka (1603)
Największe jezioro Jezioro Czarne

Czechy – kraj w środkowej Europie, mający stolicę w Pradze. Kraj wysoko rozwinięty, o powierzchni ok. 4 razy mniejszej niż powierzchnia Polski (116. miejsce na świecie).

Geografia Edytuj

CzechMap

Czechy graniczą: na zachodzie z Niemcami, na północy i północnym wschodzie z Polską, na południowym wschodzie ze Słowacją oraz na południu z Austrią.

Ukształtowanie terenu Edytuj

Czechy są krajem wyżynnym (niziny zajmują 24% kraju, a góry ponad 800 m.n.p.m - zaledwie 4%). Na północy znajdują się Sudety (z najwyższym, granicznym szczytem Śnieżki - 1603 m.n.p.m), na wschodzie Beskidy (część Karpat). Reszta kraju to Masyw Czeski i Wyżyna Morawska (dwie wyżyny). Dodatkowo Masyw Czeski jest otoczony górami (Rudawy, Sudety, Szumawa). Niziny są w zasadzie tylko nad rzekami.

Klimat Edytuj

Czeski klimat jest dość podobny do polskiego (umiarkowany ciepły) - w styczniu średnia temperatura wynosi od -1 do -3 stopni, a w lipcu 17-19 stopni. Roczne opady w większości kraju wahają się od 500 do 700 mm. W górach klimat jest zdecydowanie bardziej surowy (średnia roczna to ok. 4 stopni) i wilgotny (opady ok. 1200 mm rocznie).

Przygotowania Edytuj

Kiedy jechać Edytuj

Do Czech można jechać w zasadzie przez cały rok. Zimą jest to tańsza i bliższa narciarsko-snowboardowa alternatywa dla austriackich i włoskich Alp. Natomiast od wiosny do jesieni można zwiedzać miasta i chodzić po górach (ale wczesna wiosna to raczej nie jest najlepszy czas na eksplorację kraju).

Ubezpieczenia Edytuj

Honorowana jest EKUZ i karty EURO26 oraz ISIC z polisą.

Wiza Edytuj

Polacy nie potrzebują wiz na pobyt turystyczny poniżej 90 dni.

Przepisy celne Edytuj

Czeskie przepisy celne nie odbiegają od unijnych.

Waluta Edytuj

Walutą w Czechach jest korona czeska (CZK). Najlepiej kupić ją na granicy z Polską.

Przejścia graniczne Edytuj

Wszystkie granice lądowe Czech można przekraczać w dowolnym miejscu i czasie (wszyscy sąsiedzi Czech należą do strefy Schengen). Przejścia graniczne istnieją wyłącznie na lotniskach.

Lotniska Edytuj

  • Brno - Turany (BRQ)
  • Karlovy Vary (KLV)
  • Ostrawa (OSR)
  • Pardubice (PED)
  • Praga - Ruzyne/Praga im. Václava Havla (PRG)

Interesujące miejsca Edytuj

TeplickeSkaly
Mikulov

Jedzenie Edytuj

Trdelnik

Flagowa potrawa to vypraženy syr (smażony, panierowany ser). Popularne też są knedliki (knedle z ziemniaków/bułki i drożdzy pokrojone na plastry lub nadziewane - wtedy są w kształcie kuli). Tradycyjny deser to trdlo (trdelnik, kurtoskalacs).

Noclegi Edytuj

Hotele są drogie (3 gwiazdki, dwójka, 1 noc to koszt ok. 300 zł). Znacznie lepsze cenowo są hostele (od 30 zł za łóżko w pokoju wieloosobowym na jedną noc).

Język Edytuj

Językiem urzędowym w Czechach jest czeski. Można dogadać się po polsku (język jest podobny, ale mogą zdarzać się zabawne sytuacje) i angielsku.

Religia Edytuj

Czechy to w zasadzie najbardziej ateistyczne państwo w Europie. 10,3% to katolicy, 1% - protestanci, 6,7% wierzy, ale nie utożsamia się z żadną religią, a 2,7% należy do innych religii. Pozostałe 79,3% to ateiści.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki