FANDOM

Bazylika Nawiedzenia NMP w Wambierzycach (Sanktuarium Wambierzyckiej Królowej Rodzin) - bazylika z lat 1815/1823 wzorowana na architekturze czeskiego i włoskiego baroku. Jest dziełem Krzysztofa Dientzenhofera. Kościół został wybudowany, aby oddać cześć Matce Boskiej czczonej w Wambierzycach szczególnie już od XIII wieku.

Do bazyliki prowadzą schody. Jest ich 56, symbolizują 33 lata Jezusa na ziemi i 15 lat życia Maryi przed macierzyństwem. Tuż za szeroką fasadą znajduje się nietypowo położone prezbiterium. W ołtarzu głównym znajduje się święta figurka Matki Bożej z Dzieciątkiem z końca XIV wieku. Liczy 28 centymetrów i wykonana jest z drewna lipowego. Cały ołtarz jest dziełem Karola Frackera.

Za prezbiterium znajduje się nawa główna w kształcie elipsy. Obiegają ją krużganki i kaplice, gdzie ustawione są XIX-wieczne rzeźby. W krużgankach zgromadzono pamiątki po najstarszym kościele z XIII wieku: kamienny ołtarz, lichwiarz i kropielnicę w miejscu, gdzie stała legendarna lipa. Na owej lipie miała wisieć figurka Matki Boskiej, do której modlił się niewidomy. Pewnego dnia odzyskał wzrok dzięki boskiemu cudowi. W tym miejscu bazyliki znajduje się także obraz przedstawiający scenę ukończenia budowy bazylika przez aniołów.

Bazylika wambierzycka posiada charakterystyczną kopułę usytuowaną nad nawą główną. Od środka zdobi ją polichromia przedstawiająca nawiedzenie św. Elżbiety na tle Wambierzyc i Gór Stołowych. Polichromie otacza osiem medalionów z postaciami świętych, czcicieli Matki Boskiej. Warta uwagi jest także barokowa ambona z 1733 roku dekorowana postaciami czterech ewangelistów, a na baldachimie wyróżniają się symbole kontynentów: Europy z berłem, Azji z wielbłądem, Afryki z krokodylem i Ameryki z postacią Indianki.

Zobacz też Edytuj

Adres:
pl. Najświętszej Marii Panny 11
Strona WWW:
http://www.wambierzyce.pl/sanktuarium/bazylika.html

Więcej z Fandomu

Losowa wiki