FANDOM

Świątynia
Bazylika Matki Bożej Bolesnej

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej w Licheniu
Adres ul. Klasztorna 4
Data budowy 1994-2004
Styl architektoniczny postmodernizm
Materiał budulcowy beton, stal
Licheń - bazylika 03
Stary Lichen2
Bazylika w Licheniu
Wnętrze Bazyliki Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej w Licheniu Starym 10

Wnętrze - kopuła

Bazylika Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski w Licheniu Starym - monumentalna bazylika zbudowana w latach 1994/2004, obecnie jedno z najpopularniejszych w Polsce sanktuariów (co roku odwiedza ją 1,5 mln wiernych i turystów). Została zbudowana z fundacji wiernych, mnóstwo w niej złota, a cechą charakterystyczną są plakietki z nazwiskami wszystkich ofiarodawców na świątynię. Bazylika powstała na część objawień, które miały miejsce w Licheniu w latach 1813 oraz 1850/52.

Bazylika jest zdecydowanie największym kościołem w Polsce o powierzchni 23 tys. m². W środku mieści się aż 17 tys. wiernych, ale na placu jest miejsce dla kolejnych 200 tys. ludzi. Ma ona 140 m długości, a nawy mają 44 m. wysokości. Olbrzymia świątynia zwieńczona jest złotą kopułą. We wnętrzu znajduje się aż pięć naw. Bazylika deklasuje kościoły polskie pod względem wielkości, ale pobija także słynne europejskie budowle - jest dłuższa od Sagrady Familii, szersza od Notre Dame, a kopuła ma większą średnicę od tej osadzonej na Hagii Sophii. Kolorowy marmur na posadzkę tworzy największą w Polsce mozaikę. Materiał przyjechał z Carrary, Indii i Brazylii. Kolejnym rekordem są największe w Polsce, a trzynaste na świecie pod względem wielkości organy.

Największy w Polsce i jeden z największych na świecie dzwon Maryja Bogurodzica został odlany we Włoszech i bez jarzma waży 15 ton. W pobliżu znajduje się także dzwon Jerzy - największy odlany w Polsce dzwon. W pobliskiej 65-metrowej dzwonnicy znajdują się kolejne trzy dzwony.

Kolejnym rekordem i charakterystycznym punktem całej bazyliki jest wieża. Jest to najwyższa wieża kościelna w Polsce i jedna z wyższych na świecie - 141,5 m. Taras widokowy znajduje się na 98. i 114 m., wyjeżdża się tam windą. Przy dobrej widoczności rozciągają się widoki nawet na 30 km., widać fabryki Konina.

Najcenniejszym elementem całej świątyni jest jednak cudowny obraz Matki Boskiej Licheńskiej, od którego wszystko się zaczęło. Namalowany jest na modrzewiowej desce 10x16 cm.

Adres:
ul. Klasztorna 4
Strona WWW:
http://www.lichen.pl/