FANDOM

Bazylika Matki Bożej Anielskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej — część sanktuarium maryjno-pasyjnego, w 1999 r. obiekt wpisany został na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Budowę zaczął lanckoroński starosta, Mikołaj Zebrzydowski, który spoglądając z okien swojego już dzisiaj zrujnowanego zamku na Górze Lanckorońskiej dopatrzył się w krajobrazie podobieństwa do Jerozolimy. W 1602 drugim roku starosta wystawił akt fundacyjny kościoła i klasztoru, opiekę oddał Bernardynom. Pierwszy kościół i klasztor powstał w latach 1602-1609 według projektu włoskiego architekta Giovanniego Bernardoniego w stylu manieryzmu niderlandzkiego. W latach 1680-1702 dobudowano nawę od wschodu, a istniejąca świątynia stała się prezbiterium tak powiększonego obiektu. Rozbudowę upamiętnia herb Magdaleny Czartoryskiej, fundatorki powiększonego kościoła, umieszczony pod portalem. W XVIII w. gmach wzbogacił się o wieże, a w kolejnym styleciu - o ganek z ołtarzem; przed kościołem urządzono plac dla pielgrzymów, nazwany Rajskim. Kilkukrotnie rozbudowywano też zespół klasztorny. We wnętrzu warta uwagi jest m.in. srebrna figura Matki Boskiej Anielskiej w ołtarzu głównym zakupiona przez Zebrzydowskich w 1590 r. w Loreto.

Szybko bazylika wraz z kalwarią stała się popularnym miejscem pielgrzymkowym. W 1641 r. w kościele umieszczono dzisiaj czczony obraz Matki Bożej Kalwaryjskiej. Na jej koronacje diademami papieskimi w 1887 r. przybyło prawie 230 tys. wiernych ze wszystkich zaborów. Specjalnie dla tego dzieła wzniesiono kaplicę Zebrzydowskich, w jej kryptach spoczywają ciała fundatorów.

Ciekawostki Edytuj

  • W 1979 r. Jan Paweł II nadał kościołowi tytuł bazyliki mniejszej, chociaż wynikło to... z przejęzyczenia. Na kazaniu nazwał świątynię bazyliką, a potem, kiedy uświadomił sobie pomyłkę rzekł: "Niech tak się stanie".
  • O Kalwarii szczególnie głośno w Wielki Tydzień, kiedy na dróżkach niezwykle obrazowo przedstawiana jest męka Jezusa.

Adres:
ul. Bernardyńska 46
Strona WWW:
http://www.kalwaria.eu/

Więcej z Fandomu

Losowa wiki