FANDOM

Świątynia
Bazylika Imienia NMP

Inowroclaw kosciol NMP
Adres ul. bp Antoniego Laubitza
Data budowy XIw.
Styl architektoniczny romanizm
Materiał budulcowy cegła, kamień ciosany
St. Mary Church in Inowrocław - masks
St. Mary Church in Inowrocław - animal
Madonna from Inowrocław

Bazylika Imienia Najświętszej Marii Panny w Inowrocławiu - romański kościół rzymskokatolicki. Znajduje się przy ul. Biskupa Antoniego Laubitza 9, najcenniejszy zabytek miasta.

Kościół NMP Portal

Kościół wzniesiono w końcówce XII wieku z polecanie Leszka, wnuka Bolesława Krzywoustego. Kościół jest jednonawowy, orientowany, zbudowany z granitowych ciosów, prezbiterium znajduje się w absydzie, są także dwie wieże. Spłonął w 1834 roku i przez wiele lat nie pełnił funkcji religijnych, ponieważ w ruinę. Świątynie odbudowano w latach 1900/1901 staraniem Antoniego Laubitza. Udało się odtworzyć absydę i inne części kościoła przez co budowla odzyskała swój dawny blask.

Szczęśliwie przetrwała piękna gotycka rzeźba "Uśmiechniętej Madonny" z XIV wieku, która uznawana jest za cudowną. Na zewnętrznych murach kościoła znajdują się ryty i płaskorzeźby, które przedstawiają diabły, zwierzęta i ludzi. Przez wiele lat na ich podstawie powstało wiele domysłów i legend. Przedstawiają one prawdy wiary chrześcijańskiej, miały chronić kościół przed złymi duchami.

Kościół nosi potoczną nazwę Ruina.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki