FANDOM

Błonia Krakowskie 01.JPG
Błonia krakowskie 1.JPG

Widok z góry

Błonia w Krakowie – łąka o powierzchni 48 hektarów znajdująca się na zachód od centrum miasta między korytem rzeki Rudawy, a ulicami 3 Maja, Piastowską i aleją Focha.

Od średniowiecza na błoniach znajdowały się pastwiska. Wtedy były to jeszcze podmokłe tereny otoczono przez wioski będące dzisiaj częściami miasta Krakowa. W XVIII wieku zaczęto umacniać powierzchnię, od XIX w. Błonia zaczęły być używane do przeglądów wojskowych. W 1887 r. w sąsiedztwie powstał Park Jordana. W XX wieku obchodzony na Błoniach 500-rocznicę Bitwy pod Grunwaldem oraz 250-lecie odsieczy wiedeńskiej. W ubiegłym wieku istniał tam tor wyścigowy (obecnie osiedle mieszkaniowe), z którego wystartował pierwszy w Krakowie samolot. Jednak Błonia najbardziej znane są z spotkań z Janem Pawłem II. Zainteresowanie było tak wielkie, że żaden krakowski budynek nie mógł pomieścić tak wielkiej liczby wiernych, dlatego papieska msza odbywała się na Błoniach, gdzie miejsca było i jest pod dostatkiem. W późniejszym czasie podobnie został podjęty w tym samym miejscu Benedykt XVI.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki